19. december, definér din målgruppe

I dag ser vi på næste step i din strategi: at få defineret din målgruppe.

Det er vigtigt, at du får defineret din målgruppe klart og tydligt. Hvis du præcis ved, hvem du henvender dig til, er det nemmere at producere indhold. Det gælder i alle kommunikationssituationer – også på Twitter.

Som du sikkert har hørt før: hvis du vil ramme alle, rammer du ingen. Men den er god nok. Du skal kommunikere direkte til din modtager – og det kan du kun, hvis du ved, hvem det er. Derfor skal du kende din målgruppe og tilpasse din kommunikation til præcis den type modtager.

 

Din målgruppe kan sagtens være en anden på Twitter end din virksomheds overordnede målgruppe. Et eksempel kan være at dit overordnede mål for din virksomhed lige nu er at få flere kunder. Den målgruppe, du her skal gå efter, er de potentielle kunder – måske virksomhedsledere der ønsker at styrke sine engelskkundskaber eller studerende med eksamensangst eller hvem din målgruppe er. Men samtidig kan dit mål med din tilstedeværelse på Twitter være at skabe et branchenetværk, hvorfor dit Twitter-målgruppe primært er personer og virksomheder inden for din branche.

Når du skal definere din målgruppe kan du blandt andet tænke over følgende: Hvordan bruger den målgruppe, du gerne vil ramme, sociale medier? Hvilket sprog taler de og hvordan tænker de? Hvad laver de, når de ikke er på Twitter? Hvad arbejder de med og hvem er de privat? Hvilke præferencer og interesser har de? Hvad frygter de og hvad motiverer dem? Jo bedre du kender din målgruppe, des bedre rustet er du til at få deres opmærksomhed og skabe dialog med dem.

 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.