Sådan får du tid til at blogge

Sidst vi uploadede et blogindlæg, opdagede vi, at det var en hel måned siden sidst. En hel måned!? Vi har desværre haft for travlt til at få blogget lige så meget, som vi gerne vil, men en måned er simpelthen for lang tid, når vi ellers blogger jævnligt.

En blog skal prioriteres ligesom de andre opgaver, man sidder med, for en blog er et vigtigt redskab, hvis man vil nå ud til sine (potentielle) kunder. Derfor skal der også andre boller på suppen her hos KOMMID, så vi altid kan finde tid til at blogge. Vi har derfor tænkt lidt over, hvordan vi altid kan finde tid til at blogge, og vi er kommet frem til to ting, som vi vil efterleve, og som du måske også kan bruge.

Sæt tid af i kalenderen
Lige pludselig er der gået en uge og en uge til og endnu en uge, uden du har fået blogget, og derfor kan det være en god idé, at du sætter tid af i kalenderen til det. For blogging bør prioriteres højt. Så sæt en time eller to af hver uge – eller hvor ofte du nu gerne vil opdatere din blog – hvor du sætter dig ned for at skrive. Luk din mail, sæt mobilen på lydløs og blog løs.
Selvfølgelig skal der være plads til et spontant blogindlæg, hvis du pludselig får skrive-abstinenser, eller du har en idé til et indlæg, der skal skrives nu, fordi det er aktuelt.

Lav en idéliste
Det er ikke let at blogge på kommando, hvis ikke du har en liste af gode idéer, som du kan kaste dig over. Derfor er det en god idé, hvis du laver en idéliste, hvor du løbende noterer idéer til relevante indlæg til din blog, så du altid har lidt at tage af.

Døjer du også med at finde tid til at blogge, og ender din blog ofte med at stå nederst på din to-do-liste? Så kan det være, at du ligesom os skal have noteret et par timers blogging i kalenderen.

6 gode idéer til dit næste blogindlæg

Du har garanteret prøvet det. Din blog (dit nyhedsbrev eller noget tredje) står lidt stille, fordi du har svært ved at på finde nyt og interessant indhold. Idéerne kan være der, men nogle gange gemt aaalt for langt væk – ligesom når et ord ligger lige dér på tungen, og du bare ikke kan komme i tanke om, hvad det er.

Det er frustrerende – vi har selv prøvet det. Men der er råd for, hvordan du finder på spændende indhold, som dine læsere vil elske. Vi har her samlet 6 gode tips til, hvordan du undgår skriveblokaden og samtidig skriver dig ind i din læsers hjerte.

Få gode idéer til dit blogindlæg

1) Lad dig inspirere af andre

Følg andre danske og internationale blogs indenfor dit felt. Lav en liste over måske ti af de bedste blogindlæg, som du har læst på andre blogs. Snak med dit netværk – både offline og online, og spørg dine læsere, hvad de gerne vil læse om.

2) Undersøg trends og nyheder

Hvis du gerne vil skrive relevante indlæg, der kan få dine læsere op af stolen, kan det være en god idé, at du undersøger nyheder og trends indenfor din branche – og så selvfølgelig skrive om det. Se, hvad der er oppe i medierne, og hvad der bliver skrevet om på forskellige sociale medier og debatfora.

Overskrift.dk samler mange danske nyheder fra blogs, så her kan du prøve at søge lidt rundt efter inspiration.

3) Invitér gæstebloggere

Invitér andre ind på din blog, for du behøver ikke at skrive alt selv. Du kender garanteret en masse personer, der ved noget om et emne, som kunne være relevant for dine læsere. Få dem til at skrive om det! Hvis de selv blogger, vil de højst sandsynligt skrive om det på deres egen blog, og du udvider dermed din læserskare.

4) Skriv om andre

Hver gang du blogger, behøver du ikke opfinde den dybe tallerken. Du kan skrive om cases, som du finder interessante. Skriv om nogle, du synes, gør det godt, eller måske nogle, som du synes, gør det mindre godt. Fortæl hvorfor, du skriver om dem, og fortæl dine læsere, hvad de kan lære af netop det eksempel.

5) Skriv om dig selv

Det kan være udfordrende at skrive om sig selv på en blog, men ofte vil læserne gerne lære dig at kende. Hvis du blogger for din virksomhed, kan du fortælle om din virksomheds successer og udfordringer. Pral ikke, men fortæl om din vej til succes – med både gode oplevelser og udfordringer – og igen, gør det relevant for dine læsere.

6) Lav noget helt andet

Nogle gange kan det også være, at der slet ikke er noget, der dur. Gå en tur, tag opvasken, læs en bog eller lav noget helt andet, hvis du stadig ikke kan komme på noget. Nogle gange hjælper det at tænke på noget andet.

 

De 6 tips burde kunne få dig i gang med at skrive (eller i første omgang ud at gå en tur). Vi har selv fundet inspiration her til det her blogindlæg! Kender du ellers andre gode råd til at finde på idéer?

Blogs, et uundværligt medie

Blogging genererer flere besøg på dit website, så enkelt er det. Vær dig selv, og skriv om det, der interesserer dig, så kan blogging også gavne dig.

Vidste du fx, at virksomheder, der blogger, får 55% flere besøg på deres websites? Mon ikke, at blogging også kan gavne dig og din virksomhed?

Udlånt af GenY Medium

Infographic om, hvorfor blogging er vigtig for dig og din virksomhed...

Infographic by GenY Medium

Til dig, der vil vide mere om blogging, så har vi tidligere skrevet lidt om, hvorfor du skal blogge, og hvordan du kommer i gang

 

Er en blog det rigtige for dig?

Vi har tidligere skrevet lidt om, hvorfor det kan være en god idé for dig og din virksomhed at blogge. Nu vil vi så forsøge at hjælpe dig i gang med at blogge.

Inden du går i gang, bør du gøre dig nogle overvejelser om, hvad du vil med bloggen. Vi har forsøgt at liste nogle spørgsmål, der kan sætte tankerne i gang hos dig, og som forhåbentligt kan hjælpe dig nærmere en blogging-strategi.

Har du overvejet at blogge?

En blog kan være et godt kommunikationsredskab for dig og din virksomhed.

Hvad vil du blogge om?

Først skal du gøre dig klart, hvad det egentlig er, du vil blogge om. Skriv ikke i øst og vest, men vær målrettet og skriv indenfor et bestemt felt. Hvis du ikke kan holde dig fra tastaturet og har mange forskellige idéer, kan du altid oprette flere blogs, der henvender sig til forskellige målgrupper. Men blogger du ”professionelt” har du sikkert et bestemt felt, du er ekspert inden for og kan viderebringe værdifuld viden om.

Hvem er din modtager?

Målgruppe – det vigtigste keyword i al kommunikation. At du kender din modtager er forarbejdet til al formidling, og et godt redskab er personaer. Forestil dig, hvem din modtager er, opret personer og målret din kommunikation, så du fanger læserens interesse.

Hvad kan du tilbyde?

Skal bloggen bruges til at besvare dine kunders potentielle spørgsmål, underholde og skabe frirum, opdatere med nyeste viden inden for dit felt, give gode råd eller noget helt femte? Gør dig overvejelser om, hvorfor dine kunder skal læse din blog, og sæt dig i kundens sted. Hvad er interessant for dine modtagere at vide noget om?

Kan du lide at skrive?

Vi har sagt det før. Du skal blogge, fordi du har lyst, ikke fordi du bør. Det skal krible i fingerspidserne på dig, ellers er du ikke den rette til at blogge. Hvis I er flere i virksomheden, skal den ansvarlige for bloggen være den, der har noget på hjerte – og det er ikke nødvendigvis direktøren. Inddrag dine engagerede medarbejdere – de er ofte gode til at kommunikere med kunderne.

Kan du skrive?

Er du en god kommunikatør, og skriver du godt? Når du blogger, er det en fordel, hvis du kan skrive i et levende og uformelt sprog. Husk også, at der er andre forholdsregler, du skal tage, når du skriver online.

Hvis du ser dig selv som en bedre taler end skriftlig formidler, kan du overveje, om du skal lave en videoblog i stedet. Det er også en personlig og levende måde at kommunikere på, men du skal være opmærksom på, at søgemaskinerne kan have svært ved at finde videoer. Vi har fundet lidt info om SEO af videoer, du måske kan bruge.

Har du tid og ressourcer til at blogge?

En blog skal jævnligt opdateres, og der skal være plads til dialog med dine læsere. Blogging kan være tidskrævende, så du skal sikre dig, at du har ressourcer til det, og du skal være villig til at arbejde hårdt. Der skal være noget at komme efter for dine læsere.

Du skal gøre op med dig selv, hvor tit du gerne vil blogge, og alt afhængig af din branche, kan du med fordel blogge 1-2 gange om ugen. Hvis du ikke blogger regelmæssigt, skal du gøre dine læsere opmærksomme på det, så de ikke slukørede forlader din blog.

Er du ærlig?

Blogland er kun for ærlige og gennemsigtige personer. Ingen gider læse en blog, hvor skribenten virker uærlig og utroværdig, eller hvor skjulte hensigter sætter dagsordenen. Når du blogger, får du lige så stille opbygget sociale og virtuelle relationer med dine kunder, og det er derfor vigtigt, at du er dig selv – hele vejen igennem.

Må alle læse det, du skriver?

Når du først er synlig på internettet, kan du ikke slette, hvad du har skrevet – eller jo, det kan du, men du kan ikke være sikker på, at det ikke ligger et andet sted, end hvor du har lagt det. Personer, som du ikke havde forestillet dig skulle læse din blog, kan finde frem til din blog gennem søgemaskinerne, så du skal altid have i baghovedet, at alle og enhver kan læse med – både din familie og dine konkurrenter.

Er du klar?

Hvis du kan komme med fornuftige svar på ovenstående spørgsmål, er du klar til at blogge. Næste skridt er, at du skal have fundet et domænenavn (find et, der er beskrivende og nemt at huske), oprettet din blog og besluttet dig for din blogs visuelle udtryk – her tilbyder især WordPress mange forskellige themes, som kan inspirere dig.

 

Har du nogle spørgsmål omkring det at blogge? Så er du mere end velkommen til at smide en kommentar herunder. Også hvis du allerede har en blog og vil dele den med os – vi vil gerne se, hvordan du bruger blogging.

Hvorfor skal din virksomhed blogge?

Forestil dig, at du har besluttet dig for, at du vil hækle et tæppe til din gravide veninde. Det betyder, at du først og fremmest skal lære at hækle, men du skal også have købt garn, hæklepind, og fundet ud af, hvilken hæklemetode du vil bruge. Her lægger du (igen) din lid til Google. Du snuser lidt rundt og bliver lige så stille klogere på, hvordan du skal gribe dit hækleprojekt an. I søgeresultaterne kommer en blog, der hedder ”Tante Hannes hæklerier” (NB! blogs ligger ofte højere i søgeresultaterne, fordi de jævnligt opdateres). Tante Hanne hækler alverdens lækre ting og sager, og på hendes blog er der billeder af ting, hun har hæklet, opskrifter hun har fulgt og gode råd til valg af materiale. Bedst af alt er, at hun har uploadet videoer, som du kan følge og dermed lære at hækle. Og så har Tante Hanne en webshop, hvor hun sælger garn til samme pris, som de andre steder, du har kigget. Hvor mon du køber dit garn?

Vis, hvad du kan

Blogging er for dig, der har noget på hjerte. Blogs kan handle om alt mellem himmel og jord, og det er forskelligt, hvad man skriver, hvordan man skriver, og hvor tit man skriver. Med en blog har du (og din virksomhed) en tydelig stemme, og du har mulighed for at vise, hvem du er, og hvad du ved noget om.

Hvorfor skal din virksomhed blogge?

En blog kan være et godt værktøj for dig og din virksomhed til at blive mere synlig online

Tante Hanne hækler selv og deler ud af sin viden om emnet, og det gør, at hun fremstår troværdig, og – ikke mindst – har besvaret dine spørgsmål om hækling. Du får inspiration, vejledning og mulighed for at handle ét og samme sted.

En blog kan gøre det samme for dig, som det har gjort for Tante Hanne – den kan give kunder i butikken. Med en blog kan du skabe kendskab til dit produkt/dine løsninger og samtidig etablere dig som ekspert på netop dit område. Og – vigtigst af alt – en blog åbner op for dialog med dine kunder.

Kom i gang med at blogge

Der er nogle overvejelser, du med fordel kan gøre dig, inden du kaster dig ud i blogging. Først og fremmest skal du huske på, at blogging kun er for dig, hvis dine fingerspidser kribler for at skrive. Du skal blogge, fordi du har lyst, ikke fordi du bør. Dernæst skal du spørge dig selv om, hvad du vil med din blog, hvad du kan tilbyde læseren, og hvordan du kan besvare dine kunders potentielle spørgsmål. Har du allerede svarene? Så kan det være, at en blog er det helt rigtige medie for dig og din virksomhed.

Har du fået blod på tanden, og kribler det allerede i fingerspidserne? Så følg med – snart giver vi lidt begyndertips til, hvordan du kommer i gang.