Content Marketing: kom godt i gang

I takt med at det digitale univers dag for dag udvides med enorme mængder indhold, stiger kravet om at skabe relevant og unikt indhold. For at vinde din modtagers opmærksomhed skal du levere troværdig information, effektiv rådgivning og indhold, der skaber værdi, fordi det gør en forskel for modtageren. Faktisk skal du helst give lidt mere, end din modtager forventer.

Du har sikkert stiftet bekendtskab med begrebet Content Marketing – måske i et af vores tidligere indlæg ”Content Marketing – skab værdi for din modtager” eller ”Content Marketing -  godt indhold giver succes” – men er du med på, hvordan du skal gribe det an? Hvilke steps, du med fordel kan kaste dig over? Ellers kommer vi her med en række bud:

1. Definer dit formål

Før du kan definere, hvad dit mål med Content Marketing indsatsen er, skal du være helt sikker på, hvad virksomhedens overordnede vision og mission er. Fundamentet skal være på plads, før du kan kaste dig over konkrete kommunikationsindsatser. Både så der er en sammenhæng i de signaler, du udsender, men også så du har en klar sejlrende – at du med din kommunikation rent faktisk bevæger dig tættere på det overordnede mål. I dit arbejde med Content Marketing er første skridt at få defineret, hvordan indsatsen skal bringe dig tættere på målet. Hvor vil du gerne hen og hvad vil du gerne opnå? Dit indhold skal støtte op om virksomhedens overordnede målsætning.

2. Fastsæt din målgruppe

Det næste udgangspunktet for effektiv Content Marketing er at kende din modtager. Det er fuldstændig afgørende, at du præcist kan beskrive, hvem din modtager er. For med en målgruppeafklaring kan du lynhurtigt producere det indhold, der fanger din modtagers opmærksomhed. Få tip til arbejdet med din modtager i blogindlægget “Kend din modtager”.

3. Skab unikt indhold

En nem og hurtig måde at skabe godt indhold på, er at undersøge modtagers indsigelser eller udfordringer i forhold til dit produkt eller dine ydelser. Er du LinkedIn ekspert, kan du f.eks. producere indhold, der hjælper jobsøgende eller virksomheder med at optimere deres profil. Er du advokat, kan du dele ud af din viden omkring virksomhedsoverdragelse eller markedsføringsloven. Overvej, hvor din ekspertviden ligger ift. din modtagers behov. Hvor er det, du kan gøre en forskel? Hvilken viden kan du med fordel dele?

Indholdet skal afhjælpe modtagers udfordringer eller svare på spørgsmål og forbehold som han eller hun måtte sidde med. Sørg for at budskabet er skåret ind til benet, at dine formuleringer er konkrete, at det er tydeligt, hvem du henvender dig til og at du forklarer det abstrakte – gerne med eksempler. Dit indhold skal gerne bringe din modtager fra A til B eller i hvert fald gøre ham bevidst om, at hvordan han kommer derhen. Dit indhold skal skabe værdi i kraft af information, underholdning, læring, oplysning eller andet, der er relevant for din modtager.

Du kan med fordel henvise til din virksomheds kompetencer, så du har grundlag for at skrive, som du gør – og måske gøre nogle interesserede I, hvad I kan hjælpe med.

4. Lav en plan

Content Marketing er ikke bare en enkelt opdatering på Facebook i ny og næ. Det kræver planlægning. Udarbejd derfor en konkret plan for, hvordan du vil arbejde med Content Marketing. Hvilke medier vil du bruge, og hvornår skal dine historier udgives? Hvor ofte og hvornår på dagen? Hvilken form skal indholdet udgives i? Tekst, video, podcasts eller noget andet? Hvad passer til din modtager? Vil du underholde, oplyse, provokere eller…? Har du en liste af idéer, du kan plukke fra, når du vil udgive nyt? Hvor meget skal planlægges og hvor meget skal være spontant ud fra aktualitet og relevans? Vil du køre højfrekvente indlæg på samme emne eller holde dig til en fast jævn frekvens? Hvor bredt et indhold vil du favne over? Hvor spænder din ekspertise til og fra?

Der er mange spørgsmål, du skal afklare, før du udgiver. Jo mere forarbejde, du laver, desto nemmere bliver det at ramme din modtager, når du går i gang.

5. Brug søgemaskineoptimering (SEO)

Succes med Content Marketing kræver, at du skubber indholdet ud i synsfeltet på potentielle kunder. At nogen ser det. Kampen om kundernes opmærksomhed er enorm, så du skal give dem noget de kan bruge – og sikre, at de ser det. Dit indhold kan være nok så godt og værdifuldt, men er der ingen, der ser det, har det ikke værdi for nogen. Derfor er det vigtigt, at du også gøre en indsats for et få dit budskab ud. Udover at søgemaskineoptimere dit indlæg, din hjemmeside, din blog eller hvor du kommunikerer med din modtager, skal du sørge for at dele det på sociale medier og på den måde sprede budskabet.

Og ellers er det bedste råd til at komme godt i gang at kaste dig ud i det.

God fornøjelse! Giv os et prej, når du har spændende indhold klar – vi vil elske at følge med.

 

Content Marketing: godt indhold giver succes

En rutineret faldskærmsudspringer og mildest talt en vovehals. Felix Baumgartner hedder manden. I et cylinderformet metalhylster befinder han sig 39 kilometer ude i rummet. Hele verden holder vejret. Med ordene ”I’m going home now” læner han sig fremover. Og falder. I frit fald gennem skyerne og lige ind i rekordbøgerne.

Bagmændene bag springet er Red Bull. I det spilt-sekund Felix Baumgartner rammer jorden, topper Red Bulls brandværdi. Med opmærksomhed fra hele verden får Red Bull skabt en verdensomspændende nyhed og en rigtig god historie, som i særdeleshed bidrager til at styrke deres brand.

Den gode historie skaber efterspørgsel

Godt indhold er nøglen til forbrugernes opmærksomhed. En god historie, som den Red Bull skabte, kan selv den største facadeannonce på Rådhuspladsen ikke måle sig med. Forbrugerne vil underholdes, inspireres og føle de får noget særligt. Det fik de med Felix Baumgartners spring.

Content Marketing handler altså om at skabe relevant indhold. Indhold, din modtager finder værdi i. Hvad enten det er læring, underholdning, inspiration eller noget andet. Leverer du relevant indhold, opbygger du en vigtig relation til modtageren. En relation der skaber tillid til din virksomhed og kan være grunden til, at modtager, din potentielle kunde, vælger netop dit produkt.

Content Marketing på budget

Content Marketing behøver naturligvis ikke være så ekstremt som at sende en mand ud i rummet og lade ham tage turen hjem igen i frit fald. Virksomheder i alle størrelser kan være med, og selv simpel Content Marketing kan være yderst effektiv.

LinkedIn-eksperten Morten Vium har skabt opmærksomhed og forretningsmæssig værdi ved at dele ud af sin viden om social medier. Ved at fokusere på potentielle kunders udfordringer på LinkedIn, skaber han med sine tips og tricks, på både hjemmeside og blog, værdi for læserne.

”Min grundlæggende tilgang til de sociale medier handler om at skabe og styrke relationer ved at give værdi til andre. Ved at dele viden, erfaringer og holdninger beriger vi hinandens tilværelse og bygger et navn og et netværk for os selv. Det giver salg!”, skriver Morten Vium på sin hjemmeside.

 

 

Relevant indhold – vigtigst af alt

Felix Baumgartners stunt-spring er underholdende og Morten Viums deling af viden er informerende og hjælpende. Selvom de to eksempler er enormt forskellige, har de et fælles træk. De skaber godt og værdiskabende indhold. Vil du skabe stærke relationer til dine potentielle kunder, er dét et af dine vigtigste værktøjer. Overvej, hvad du kan gøre, for at skabe værdi for dine kunder. Måske skal du dele ud af dine erfaringer inden for et emne, måske skal du give konkrete tips og tricks, måske skal du komme med inspiration. Dét, det handler om, er, at du gør en forskel for din modtager. At du bidrager med noget relevant.

 

 

 

Content Marketing: skab værdi for din modtager

Du er sikkert stødt på begrebet Content Marketing før, men hvad dækker begrebet egentlig over? Det får du en smagsprøve på her.

Mange er i dag blevet immune overfor traditionel markedsføring. De springer tv-reklamerne over og undgår webbannere og andre forstyrrende reklametricks. Denne stigende reklametræthed gør, at traditionel markedsføring bliver mindre og mindre effektiv. Det er her Content Marketing kommer ind i billedet.

 

Hvad er Content Marketing?

Content Marketing er kunsten at kommunikere uden at sælge. I stedet for at pitche en tale om dine produkter eller ydelser skal du levere en information, der gør dine kunder klogere. Formålet er at tiltrække dine kunders opmærksomhed, så du skaber relationer, tillid og i sidste ende loyale kunder. Noget, som vil bidrage til øget efterspørgsel på dine produkter eller ydelser.

Content Marketing handler om kommunikation, der opfordrer til dialog og engagement. Det skal kommunikeres direkte – til og med målgruppen. Med magasiner, blogs, nyhedsbreve, podcasts, videoer, online events osv. er der i dag rig mulighed for at være kreativ med Content Marketing. Det vigtigste er, at dit indhold har værdi for modtageren.

Godt indhold er afgørende!

Værdiskabende og relevant. Det er nøgleordene, når vi snakker indhold. Du kan starte med at betragte din egen kundegruppe som et publikum. De skal underholdes, stimuleres og have mulighed for selv at engagere sig.

Dét, man som virksomhed har på hjerte, skal derfor være relevant, engagerende og værdiskabende. God Content Marketing er unikt indhold, der motiverer kunden til at bruge tid og energi på produktet.

Opskrift på succes

En velkendt klassiker er Arlas kogebøger fra Karolines Køkken, som er et af de første Branded Content eksempler i Danmark. Med kogebøgerne har Arla udviklet et behov – uden direkte at reklamere for sine produkter.

Kogebøgernes indhold skaber værdi for målgruppen og engagerer Arlas kunder – noget du også ser, hvis du kaster et blik på deres Facebook-side. Desuden udgiver Karolines Køkken løbende nyt indhold og løfter sig dermed fra at være en marketingskampagne med udløbsdato til at skabe vedvarende værdi. Med Karolines Køkken har Arla således formået at kommunikere med sine kunder uden at have fokus på salg.

Hvorfor er Content Marketing fremtiden?

I takt med stigende trafik gennem websites, fangrupper på sociale medier og andre former for digital tilstedeværelse stiger kravet om interessant, relevant og underholdende indhold også. Du er nødt til at skille dig ud fra mængden, hvis netop din virksomhed skal i spotlight.

Værdiskabelse er nøglen til forbrugeren. Det handler om at positionere din virksomhed som vidensekspert og måske vigtigst af alt; skabe kundeloyalitet. For har du først opnået en stærkt kundeloyalitet, har du også et stærkt brand.

Vil du vide mere?

Følg med på bloggen de næste par uger, så risikerer du at blive endnu klogere på Content Marketing.