Danskernes medievaner

Hvert år udgiver DR Medieforskning en rapport om udviklingen i danskernes brug af de elektroniske medier. Vi har hevet et par highlights ud fra rapporten, der siger noget om danskernes brug af sociale medier.

Hvilke medier bruger vi hvornår?

Den første meget farverige graf viser, hvornår vi danskere benytter hvilke medier. Allerede inden vi står op, har 30 % af os fat i vores smartphone. De fleste holder ved den løbende igennem dagen, og først lige før vi lægger os til at sove, giver vi slip – på nær de 5%, der også tjekker den i løbet af natten.

Computeren har vi primært fremme om formiddagen og først på eftermiddagen – hvilket ikke er så underligt, da de fleste der er på arbejde eller i skole. Men også om aftenen, lige indtil vi går i seng, er den tændt. Hos knap 30% er den også tændt, inden vi tager afsted på arbejde/i skole – kun på vej til og fra arbejde/skole er åbningsraten omkring nul.

Radio hører mellem 10 og 30% af os dagen igennem, primært på vej til/fra arbejde/skole. Fra tidligt på aftenen er det under 10%, der hører radio.

Det er til gengæld dér tv-tiden starter. Med en stigning begyndende om eftermiddagen ser over 50% tv fra tidligt på aftenen til sent på aftenen. Lige før vi lægger os til at sove, er der ca 10%, der stadig holder øjnene på tv’et. Om morgenen ser ca. 15% af os tv, men i løbet af dagen er det kun omkring 5% af os, der ser tv.

 

Online overalt

Rapporten viser, at vi i gennemsnit brugte internettet 2 timer og 25 minutter hver dag i 2015. En stigning på 7 minutter pr dag siden 2014. Tager vi et kig på, hvorfra vi tilgår internettet, er der en markant stigning i brugen af mobiltelefoner. I 2015 brugte 60% af os mobiltelefonen til at gå på nettet, mens det i 2013 kun var 45 %, der gik på nettet den vej. Det er dog stadig computeren, der er vores foretrukne måde at gå online – 65 % tilgår dagligt nettet den vej.

 

Foretrækker Facebook

Når det gælder brugen af sociale medier, er Facebook klart det foretrukne medie. Hele 62% af danskerne over 12 år er dagligt på Facebook. Herefter følger Snapchat med 15%, Instagram med 11%, Twitter med 4% og LinkedIn med 3%.

 

Sådan bruger vi de sociale medier

Men hvordan bruger vi så de forskellige sociale medier? Det tegner rapporten også et billede af. Snapchat er det medie, hvorpå vi poster mest privat indhold, det mest spontane medie og samtidig et medie, vi primært bruger til kontakt med folk, vi kender. Vi er langt mere velovervejede, når vi poster noget på Facebook, Twitter og Instagram, lige som vi poster mindre privat indhold på Twitter, men primært bruger det til kontakt med brands og medier.

 

Er du interesseret i danskernes tv-vaner, brugen af podcasts, status på hvor mange der streamer eller indblik i hvordan vi søger nyheder så tag et kig i rapporten Medieudviklingen 2015

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.