Din virksomhed på sociale medier

Er du også på Facebook? Og hvad med det der Twitter? LinkedIn? Instagram?… Der findes rigtig mange sociale medier og en fuldkommen liste ville tage os en hel uge.

Social media

Som dansk virksomhed kan man ikke længere komme uden om sociale medier. Måske din virksomhed ikke egner sig til en profil på Facebook, men bedre til Twitter… Eller Instagram… Eller YouTube… (du har nok fanget pointen), men du er nødt til at tage stilling til sociale medier, og hvordan din virksomhed kan have glæde af dem.

Tre typer af strategier for sociale medier

Helt kort kan man sige, at der overordnet findes tre typer af strategier for virksomheders tilstedeværelse på sociale medier.

1) En klassisk virksomhedsprofil

Med en virksomhedsprofil på de forskellige sociale medier, er din virksomhed til stede med profiler, billeder og andet indhold. Virksomheden bliver her afsender, og dine modtagere kan connecte med virksomheden.

2) Personlig branding

I stedet for en klassisk virksomhedsprofil, kan du vælge at lade en ansat, en direktør, eller sågar en bureauhund være ansigtet udadtil. Hvis du har en lille virksomhed, kan du overveje, om det giver dig de bedste forudsætninger for at opbygge en personlig relation, hvis du og dit ansigt er til stede på vegne af virksomheden.

3) Overvåg og lad andre tale

Overvåg de sociale medier og få andre til at tale om din virksomhed eller dine produkter. Push indhold ud i relevante netværk, og lad dem bære det videre. Overvåg diskussioner og byd ind, når det er relevant.

Det er tre typer af strategier beskrevet helt kort, men der er ikke nogen universel løsning for, hvordan en virksomhed opnår succes med sociale medier. Vi kan derfor heller ikke komme med et bud på, hvad du præcist skal gøre for at mærke magien ved sociale medier – det kræver, at vi først kender din virksomhed og dine modtagere. Men det handler om, at du skal få andre til at tale om dig. Ved at være nærværende, personlig, troværdig og lyttende. Du skal skabe indhold, der er relevant, aktuelt og interessant for netop dine modtagere.

Netværkskommunikation

Sociale medier handler om netværk, netværk og netværk. Forestil dig, at din modtager er, hvad man kan kalde connected (vi kan også sige forbundet, men det klinger ikke helt så godt). Lad os bruge Facebook som eksempel, fordi det trods alt er det største sociale medie i Danmark med knap 3 mio. brugere.

På Facebook har en gennemsnitlig bruger 130 venner, der også kan siges at være dine potentielle modtagere, hvis du kan få din modtager til at tale om dig eller med dig. Det bliver jo til… rigtig mange potentielle modtagere!

Som forbrugere er vi mere tilbøjelige til at tro på vores netværk, når vi bliver anbefalet en virksomhed eller et produkt, og du kan derfor skrive stolpe op og stolpe ned om dit fantastiske produkt til ingen verdens nytte. Det er primært dine glade kunder, der kan sælge dit produkt. Det kan brede sig som ringe i vandet, hvis du gør det rigtigt. Men hvordan gør du det? Dét er spørgsmålet til en million…

For at kunne komme med et konkret bud på, hvad du skal gøre for at opnå succes med sociale medier, kræver det, at vi kender din virksomhed, dine modtagere og dit formål, men du får alligevel vores bud på, hvordan du kan bruge forskellige sociale medier, og vi har fundet nogle cases, der kan inspirere dig. Måske du kan blive inspireret til, hvordan du skal gribe det an.

Vil du mere i dybden med sociale medier? Så læs…

Facebook
Tror du, at Facebook er lige noget for dig, din virksomhed og dine modtagere? Så læs: Facebook: Læg en strategi og tal med dine modtagere og Sådan får du mere ud af Facebook

Instagram
Instagram er også for virksomheder – har du overvejet at inddrage Instagram i din eksterne kommunikationsstrategi?

Twitter
Bliv en høg til Twitter – Sådan kommer du i gang - til dig, der er klar til at tweete løs

Pinterest
…er et billedmedie, du også kan få glæde af. Læs vores guide til Pinterest 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.