E-magasinet som medie

Som vi tidligere har skrevet, kan e-magasinet bruges til alverdens forskellige publikationer. Hvilken du vælger, afhænger af, hvem du vil nå med dit e-magasin? Er det dine kunder, dine medlemmer, dine medarbejdere eller er det kommende kunder, du vil fortælle noget? Hvad vil du fortælle dem? Og hvorfor?

Arbejdet med modtager og kommunikationens formål er afgørende at se nærmere på, før du begiver dig i kast med magasinet – og alle andre publikationer og kommunikationsløsninger for den sags skyld.

Magasintyper

Vi præsenterede nogle af fordelene ved e-magasiner forleden, men måske er du stadig lidt usikker på, hvad et e-magasin egentlig er, og hvad det kan. Derfor har vi listet nogle forskellige magasintyper – og fundet er par eksempler – der måske kan inspirere dig.

Kundemagasiner

E-magasinet er et meget anvendeligt medie til kommunikationen med dine kunder. Med et kundemagasin (profilmagasin/virksomhedsmagasin/præsentationsbrochure - kært barn har mange navne…) kan du sætte ord på din virksomhed, og hvad den står for. Du har mulighed for at fortælle alle de gode historier fra din virksomhed på en inspirerende og brugervenlig måde over for både eksisterende og kommende kunder. Du kan informere samarbejdspartnere og holde dem opdaterede om, hvad der sker i virksomheden. Det spændende indhold pakkes ind i et lækkert design og digitale effekter, så din virksomhed vises fra sin bedste side.

Med kundemagasinet øger du omverdenens kendskab til og forståelse for din virksomhed, og du har samtidig en oplagt mulighed for at være i dialog med både samarbejdspartnere og kunder.

Uanset om du sælger konkrete produkter eller mere abstrakte løsninger, vil e-magasinet være anvendeligt. Du har mulighed for at gå i dybden med detaljer, der er for komplicerede til din hjemmeside – og du kan på overskuelig og inspirerende vis præsentere mulighederne for kunden.

BoConcept og Energisk har omfavnet nogle af de muligheder, som et kundemagasin tilbyder, og de har, efter vores mening, gjort det godt.
Københavns Kommunes Dagpleje har også fået lavet et lækkert og brugervenligt e-magasin.

Medarbejdermagasiner

Intern kommunikation er vigtigt i alle virksomheder – uanset størrelse. Dine medarbejdere skal føle sig hørt, forstået og involveret. Du skal gøre, hvad du kan for at holde på de bedste og samtidig tiltrække nye. Et e-magasin kan hjælpe med at mindske gabet mellem ledelse og medarbejdere ved at sikre medarbejderne taletid og samtidig skabe dialog mellem ledelsen og medarbejderne.

Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning har kastet sig ud i udfordringen med at lave et vedkommende medarbejdermagasin, og det har resulteret i KOLORIT.

Medlemsmagasiner

Dine medlemmer har brug for at vide, hvad der sker i foreningen, så de kan følge med i aktiviteter, forandringer og i det hele taget får følelsen af, at de får noget for deres medlemskab. Med et medlemsmagasin kan du sikre kommunikationen mellem forening og medlemmer. Medlemsmagasinet kan også fungere som redskab til at informere pressen om generelle initiativer og nye tiltag.

KOMMID har udviklet og produceret medlemsmagasinet DLF magasinet for DLF – dagligvareleverandørerne. I forlængelse heraf har DLF også fået udgivet medlemsmagasinet DLF Årstræf 2012 omkring deres årsmøde.

Vi håber, at dette gav dig mere viden om e-magasinet og de spændende muligheder, mediet har. Har du et eksempel på et flot e-magasin, vil vi rigtig gerne se det – læg endelig et link i kommentarfeltet.

 

Læs også:

Hvis du vil vide mere om e-magasiner, har vi tidligere skrevet om e-magasinets fordele og om, hvordan e-magasiner er levende og brugervenlig kommunikation.

E-magasinets fordele

Forleden skrev vi om e-magasinet og dets fordele. Til et e-magasin, vi netop har lavet for en kunde, har vi lavet en video, der beskriver nogle af fordelene ved e-magasinet som medie. Du må gerne kigge med:

Hvis du vil vide mere om e-magasiner, kan du her læse, hvorfor vi synes, at e-magasiner er både levende og brugervenlig kommunikation.

E-magasiner: levende og brugervenlig kommunikation

Muligheden for at kombinere lyd, video, tekst, billeder og videoer – ja, endda figurer der bevæger sig, og elementer der popper op med yderligere informationer, gør e-magasinet til et særdeles spændende og attraktivt medie for dig, der vil lave modtagerfokuseret kommunikation.

Med e-magasinet får du en innovativ og interaktiv løsning, der er designet direkte til online brug, og det giver helt nye muligheder for kommunikation.

Oplevelsesbaseret kommunikation
Forestil dig, at du skal bruge et hotel i en by, du aldrig har besøgt. Du har fundet tre hoteller, der minder om hinanden og vil se nærmere på dem, før du vælger. Ugen efter sidder du med en præsentationsbrochure fra tre forskellige hoteller. Den første brochure har du bestilt på nettet og fået sendt med posten. Du har ventet på, at den nåede frem, og hotellet har brugt penge både på at få den trykt, pakket og sendt. Den har store flotte billeder, et flot layout og en lille oversigt over seværdighederne i området. Men da du vil vise den til din mand, er den væk.

Brochuren fra det andet hotel er en 10 siders statisk pdf, du har downloadet direkte fra hotellets hjemmeside. Nemt og hurtigt. Den er også indbydende med flotte billeder, lækkert layout og en oversigt over byens seværdigheder. Men det er det.

Det sidste hotel  har også lagt en 10 siders profilbrochure på deres hjemmeside. Designet som et magasin, der minder dig om de glittede magasiner, du køber i kiosken. Du kan bladre, zoome, printe, downloade og desuden altid have den ved hånden i form af din mobile enhed. Dette hotel har lavet små velkomstvideoer, der med lyd og levende billeder viser dig atmosfæren på hotellet – værelset, lobbyen, morgenbuffeten, omgivelserne. Du vil gerne se nærmere på morgenbuffeten og åbner et billedhjul med detaljebilleder. En af videoerne fra værelset giver en god fornemmelse af størrelsen. Og i guiden til byen er der et kort, hvor du kan klikke på forskellige seværdigheder og får små beskrivende popups, så du nemmere kan vurdere, hvad der er værd at se.

Hvilket hotel vælger du?

Den innovative løsning
Det var bare ét eksempel på e-magasinets anvendelsesmuligheder. Tænk selv videre i de spændende muligheder, det giver – for eksempel årsberetninger man rent faktisk gider læse, små mini-magasiner der erstatter den kedelige nyhedsmail, event-brochurer der kan vise, hvad der rent faktisk skete og meget meget mere. Kun fantasien sætter grænser.

E-magasin vs. trykt magasin
Det er ingen hemmelighed, at vi her på kontoret elsker magasiner i alle afskygninger. De er eksklusive og lækre og at sidde med et velskrevet magasin i et lækkert layout er bare skønt! MEN… med et e-magasin er der simpelthen så mange fordele, som du bør overveje, hvis du vil lave en indbydende og lækker publikation. Vi har her listet nogle af de største fordele ved e-magasinet:

Interaktive og levende elementer – med e-magasinet kan du give din læser en levende og inspirerende oplevelse ved at indsætte video, lyd, animationer og andet som supplement til tekst og billeder.

Spar tryk og leveringsomkostninger – en af de største udgifter ved det trykte magasin er tryk- og leveringsomkostningerne, som du helt slipper for ved e-magasinet. Her behøver din modtager blot et link.

Følg læserens vej igennem magasinet med forskellige statistik- og analysemoduler – og spar mange penge i forhold til trykte publikationers ressourcetunge effektmåling.

Tag magasinet med på farten – du har altid en computer eller mobil enhed på dig, hvor du kan se e-magasinet.

Foretag ændringer efter deadline – opdager du, at en side bør erstattes af noget andet, eller vil du erstatte en kampagne med en anden, kan du nemt og hurtigt skifte siderne i e-magasinet. Når først det trykte magasin er sendt i trykken, er der ikke noget at gøre.

Brug popups til at vise mere tekst, flere billeder, relevant statistik og andet, der interesserer din læser – samtidig med du bevarer de store flotte billeder og overskuelige tekster i layoutet.

Kortere vej til dine kunder og samarbejdspartnere – du sparer tid og penge ved ikke at skulle sende trykt materiale afsted, men kan nøjes med et link på din hjemmeside, blog, nyhedsbrev eller i en mail til de interesserede.

Er du lige så begejstret, som vi er?
Vi håber, at du med vores blogindlæg har fået ny viden om e-magasinet som medie. Kan du se, hvorfor vi er begejstrede?

Stay tuned – her på bloggen kommer snart et par eksempler på e-magasiner, så du kan se, hvordan mediet kan bruges.