En guide til Pinterest

Pinterest er én af de nyere sociale medier og er samtidig en oplagt mulighed for visuel markedsføring af din virksomhed. Pinterest er en virtuel opslagstavle, hvor al kommunikation primært foregår visuelt i form af billeder. Idéen er, at du kan lave online collager, og hurtigt og nemt dele det med andre brugere.

Det tredje største sociale medie

Pinterest er forholdsvist nyt, men det har alligevel overhalet mange af de andre sociale medier. Pinterest er nemlig det tredje største sociale medie med 104 millioner besøg efter Twitter med 182 millioner besøg og Facebook med 7 milliarder besøg – alene i marts i år.

Kom i gang med Pinterest

Som bruger kan du oprette forskellige opslagstavler – eller ”boards” som det hedder – hvor du kan inddele billeder og videoer – ”pins” – i forskellige kategorier. Du kan også ”repinne” andres billeder, kommentere, like eller følge andre boards.

Pinterest tilbyder et hav af billeder og kategorier, og det er nemt og hurtigt at surfe rundt og finde inspiration blandt de kategorier, som du interesserer dig for.

Don’t tell it, show it

Som virksomhed kan Pinterest være et oplagt valg til online markedsføring, hvis du har noget æstetisk at tilbyde – det kan være alt fra mad og strikketøj til indretning og design. På Pinterest leves der efter devicen; ”Don’t tell it, show it”, og det handler om, at du, med smukke billeder, kan vise, hvad du dur til.

Sælger du opskriftsbøger, kan du uploade billeder af dine kager og desserter, der er så lækre, at Pinterest-brugerne er nødt til at få opskriften (der selvfølgelig ligger på dit website). På den måde kan du generere trafik til dit website (sørg selvfølgelig for, at dit website er optimeret, og at din tekst kan sælge!).

En hurtig søgning får mundvandet til at løbe, og en umådelig lyst til at bage kage er dukket op ud af det blå!

Hvis dine billeder er lækre nok, vil andre repinne billederne, og da god Pin Etikette er at linke til ejeren af billedet, kan du lige pludselig nå vidt omkring. Når du uploader dine billeder til Pinterest, siger du samtidig god for, at andre må repinne dem. Men du skal huske, at du ikke uden tilladelse må pinne billeder, du har fundet på nettet – spørg altid om lov først – da du ellers kan få et rap over nalderne af ophavsretten.

Din profil

Når du skal i gang med at bruge Pinterest, skal du sikre dig, at dit navn får mest mulig eksponering. Kald din profil det samme som din virksomhed, brug et lækkert og professionelt profilbillede (måske et billede af dine kager) med dit logo på. Sørg også for at skrive lidt om din virksomhed under ”About” og smid selvfølgelig et link til dit website.

Dine boards

Når du skal i gang med at oprette boards til dine billeder, og er det vigtigt, at du finder på spændende navne, så de andre brugere får lyst til at se mere. På Pinterest fungerer det sådan, at hver gang du poster et nyt billede i eksempelvis kategorien ”Food and Drink” vil det dukke op, når andre brugere klikker på denne kategori. Du skal dog være opmærksom på, at strømmen går meget hurtig, og der går måske ikke mere end 10 sekunder, før dit billede er forsvundet igen. Derfor bør du også poste lidt af gangen – og jævnligt, så du får mest mulig eksponering.

Skab trafik til dit website

Husk på, at Pinterest ikke er en webshop, men et sted hvor brugere kan tilfredsstilles visuelt. Du skal derfor ikke forsøge at sælge dit produkt, men i stedet skabe trafik til dit website gennem uimodståelige billeder. Hvis billederne er dine egne, bør du skrive dit navn i billedteksten sammen med en god beskrivelse.

Du kan som sagt like, repinne og kommentere andres billeder, og det kan være med til at skabe trafik til din egen side. Vær aktiv og hav hovedet med dig, når du går i gang med Pinterest – med lidt sund fornuft har du her en mulighed for en utrolig effektiv markedsføring.

Pin, pin, pin!

Et eksempel på en virksomhed, der formår at bruge Pinterest godt, er Threadless. Threadless er et netværksbaseret t-shirt firma, der inddrager brugerne i deres designs.

Threadless har forskellige boards med fængende navne. De uploader både egne billeder og repinner andres. Og det bedste af det hele er, at de har 1560 ”followers” – og mon ikke, de også har besøgt threadless.com?

Udover Threadless har mange andre virksomheder også oprettet sig som brugere på Pinterest, så der er masser af inspiration at hente for dig, der er helt ny. Brug tid på at lære mediet at kende, og inden du kaster dig ud i det, bør du overveje, om Pinterest er det rigtige sociale medie for dig og din virksomhed, og – vigtigst af alt – om du har billedmateriale til det.

Er Pinterest noget for dig?

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.