Er en blog det rigtige for dig?

Vi har tidligere skrevet lidt om, hvorfor det kan være en god idé for dig og din virksomhed at blogge. Nu vil vi så forsøge at hjælpe dig i gang med at blogge.

Inden du går i gang, bør du gøre dig nogle overvejelser om, hvad du vil med bloggen. Vi har forsøgt at liste nogle spørgsmål, der kan sætte tankerne i gang hos dig, og som forhåbentligt kan hjælpe dig nærmere en blogging-strategi.

Har du overvejet at blogge?

En blog kan være et godt kommunikationsredskab for dig og din virksomhed.

Hvad vil du blogge om?

Først skal du gøre dig klart, hvad det egentlig er, du vil blogge om. Skriv ikke i øst og vest, men vær målrettet og skriv indenfor et bestemt felt. Hvis du ikke kan holde dig fra tastaturet og har mange forskellige idéer, kan du altid oprette flere blogs, der henvender sig til forskellige målgrupper. Men blogger du ”professionelt” har du sikkert et bestemt felt, du er ekspert inden for og kan viderebringe værdifuld viden om.

Hvem er din modtager?

Målgruppe – det vigtigste keyword i al kommunikation. At du kender din modtager er forarbejdet til al formidling, og et godt redskab er personaer. Forestil dig, hvem din modtager er, opret personer og målret din kommunikation, så du fanger læserens interesse.

Hvad kan du tilbyde?

Skal bloggen bruges til at besvare dine kunders potentielle spørgsmål, underholde og skabe frirum, opdatere med nyeste viden inden for dit felt, give gode råd eller noget helt femte? Gør dig overvejelser om, hvorfor dine kunder skal læse din blog, og sæt dig i kundens sted. Hvad er interessant for dine modtagere at vide noget om?

Kan du lide at skrive?

Vi har sagt det før. Du skal blogge, fordi du har lyst, ikke fordi du bør. Det skal krible i fingerspidserne på dig, ellers er du ikke den rette til at blogge. Hvis I er flere i virksomheden, skal den ansvarlige for bloggen være den, der har noget på hjerte – og det er ikke nødvendigvis direktøren. Inddrag dine engagerede medarbejdere – de er ofte gode til at kommunikere med kunderne.

Kan du skrive?

Er du en god kommunikatør, og skriver du godt? Når du blogger, er det en fordel, hvis du kan skrive i et levende og uformelt sprog. Husk også, at der er andre forholdsregler, du skal tage, når du skriver online.

Hvis du ser dig selv som en bedre taler end skriftlig formidler, kan du overveje, om du skal lave en videoblog i stedet. Det er også en personlig og levende måde at kommunikere på, men du skal være opmærksom på, at søgemaskinerne kan have svært ved at finde videoer. Vi har fundet lidt info om SEO af videoer, du måske kan bruge.

Har du tid og ressourcer til at blogge?

En blog skal jævnligt opdateres, og der skal være plads til dialog med dine læsere. Blogging kan være tidskrævende, så du skal sikre dig, at du har ressourcer til det, og du skal være villig til at arbejde hårdt. Der skal være noget at komme efter for dine læsere.

Du skal gøre op med dig selv, hvor tit du gerne vil blogge, og alt afhængig af din branche, kan du med fordel blogge 1-2 gange om ugen. Hvis du ikke blogger regelmæssigt, skal du gøre dine læsere opmærksomme på det, så de ikke slukørede forlader din blog.

Er du ærlig?

Blogland er kun for ærlige og gennemsigtige personer. Ingen gider læse en blog, hvor skribenten virker uærlig og utroværdig, eller hvor skjulte hensigter sætter dagsordenen. Når du blogger, får du lige så stille opbygget sociale og virtuelle relationer med dine kunder, og det er derfor vigtigt, at du er dig selv – hele vejen igennem.

Må alle læse det, du skriver?

Når du først er synlig på internettet, kan du ikke slette, hvad du har skrevet – eller jo, det kan du, men du kan ikke være sikker på, at det ikke ligger et andet sted, end hvor du har lagt det. Personer, som du ikke havde forestillet dig skulle læse din blog, kan finde frem til din blog gennem søgemaskinerne, så du skal altid have i baghovedet, at alle og enhver kan læse med – både din familie og dine konkurrenter.

Er du klar?

Hvis du kan komme med fornuftige svar på ovenstående spørgsmål, er du klar til at blogge. Næste skridt er, at du skal have fundet et domænenavn (find et, der er beskrivende og nemt at huske), oprettet din blog og besluttet dig for din blogs visuelle udtryk – her tilbyder især WordPress mange forskellige themes, som kan inspirere dig.

 

Har du nogle spørgsmål omkring det at blogge? Så er du mere end velkommen til at smide en kommentar herunder. Også hvis du allerede har en blog og vil dele den med os – vi vil gerne se, hvordan du bruger blogging.

One comment on “Er en blog det rigtige for dig?

  1. Pingback: Blogs, et uundværligt medie | KOMMENT.dk

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.