20. december, har du ressourcerne til at være på Twitter?

Under denne låge finder du en lille detalje i din strategi, men en ret væsentlig en. Har du og din virksomhed overhovedet ressourcer og tid til at være på Twitter? Det er noget, du bør overveje nøje, inden du kaster dig over mediet.

Hvem i din virksomhed skal twitte? Hvor ofte skal der twittes? Og hvad skal dine tweets indeholde – hvor meget tid kræver det at producere dette indhold? Du bør også have en plan for, hvad der sker med Twitter-kontoen i uden for normal arbejdstid, i weekenden og når du tager på ferie?

Overvejelser der er væsentlige, når du skal tage stilling til, om din virksomhed er klar til at kaste sig ud i Twitter. Det kræver tid og engagement – så ser du det mere som en sur pligt end noget, der er sjovt at prøve af og lære at kende, skal du måske overveje en ekstra gang.

 

 

 

13. december, hvad skal du twitte om?

Vi er ved at have fundamentet på plads, og du skal i gang med at twitte – men hvad skal du twitte om? I første omgang handler det blot om at du får prøvet mediet af. Kommer i gang. Lærer det hele at kende og får testet nogle af de ting, du har lært indtil videre. Senere kan du lave en mere konkret strategi for din tilstedeværelse på Twitter, så din kommunikation og ageren bliver målrettet og specifik. Hvordan du gør det, kommer vi ind på, når vi når tættere på juleaften. Men i første omgang kan du lige få testet mediet af, og så småt begynde at twitte.

 

Derfor får du her et par idéer til, hvad du kan twitte om:

  • Twit om hvad du læser: Læser du et interessant blogindlæg, en nyhedsartikel, en bog eller noget andet, du mener har relevans for dem, der følger dig, kan du skrive en kort teaser, der giver andre lyst til at kaste sig over teksten. Link meget gerne til teksten, så det er nemt for din følger at finde den.
  • Twit om hvad du ser: Indsæt for eksempel en spændende video fra Vimeo eller YouTube. Arbejder du med branding, kan det for eksempel være en video, der handler om, hvordan man skaber et unikt brand. Selv om du ikke har lavet en specifik strategi for din brug af Twitter, er det altid en god idé, at tænke relevans, faglighed og værdiskabelse ind som pejlemærker. Det betyder dog ikke, at du ikke kan bruge humor og underholdning som værdiskabende elementer.
  • Twit om hvad du hører: Vis at du følger med og ved hvad der rør sig i din branche. Twit for eksempel om aktuelle debatter, branchestrømninger, politiske beslutninger eller andet der synes relevant i dit hjørne af medielandskabet.
  • Twit om eget indhold: Har du en blog eller et nyhedsbrev, er Twitter et oplagt sted at promovere nyt indhold. Link direkte til et nyt blogindlæg eller nyhedsbrev.
  • Retweet: Sidst men ikke mindst er det en god ide at retweete noget andre har skrevet, hvis, du mener, det er relevant og spændende for dine følgere. Det er også en rigtig effektiv måde at gøre opmærksom på sig selv på Twitter.
  • Kommenter på andres tweets: Er du tom for ideer, til hvad du skal twitte om, kan du bruge reply-knappen og kommentere på andres tweets. Det er en god måde at vise interesse og engagement på Twitter.

Du kan twitte om alt mellem himmel og jord, men har du en virksomhedsprofil, er det vigtigt, at du hele tiden har fokus på, hvad din virksomhed vil signalere. Vær professionel, relevant og værdiskabende i dine tweets – og husk, du taler i et offentligt rum.

 

11. december, hvem skal jeg følge?

I de følgende to indlæg kommer vi ind på, hvad det betyder at ”followe” og at få ”followers”. Og hvordan du med fordel kan gøre ift. de begreber. I dag kaster vi os over ”at followe”.

Selve betydningen er ret simpelt: At followe betyder at følge andre på Twitter. Når du følger en person eller en virksomhed, vil deres tweets blive vist i din ”timeline”. Din timeline er den væg, hvor tweets, fra dem du følger, dukker op.

Hvem, der vil være god for dig at følge, afgør kun du. Det afhænger af dit formål med at være tilstede på Twitter. Men som udgangspunkt vil det være oplagt at følge andre virksomheder indenfor din branche eller konkrete personer, der kunne være interessante i forhold til din virksomhed. Det kan være de mest toneangivende personer i din branche, hvis perspektiver, du bør kende, eller det kan være personer, du gerne vil skabe en tættere relation til. Det kan være politikere eller mediefolk, der arbejder med din branche. Det kan være fagfolk eller personer med interessante holdninger eller idéer. Fordelen ved Twitter er, at du kan bevæge dig inden for præcis de rammer, du finder relevante.

Som inspiration foreslår Twitter dig, hvem du kan følge. Det kan være et godt sted at starte, hvis du er helt på bar bund, men gå efter at skabe relationer, der er mest muligt relevante. Er du helt ny i gamet, har Twitter ingen idé om, hvem der har relevans for dig, og derfor kan du nemt risikere, at Twitter slet ikke rammer plet med sine forslag. Men når du er begyndt at følge nogle stykker, bliver Twitter hurtigt klog på, hvem der ellers vil være interessant for netop dig og din virksomhed. På den måde kan du forholdsvis hurtigt udvide dit netværk. Og ellers er det med at gå på jagt hos dem, du følger – hvem følger de, og hvem følger dem. Der er helt sikkert god inspiration at hente.

9. december, hvad er et tweet?

Vi har indtil nu fået styr på, hvordan du opsætter din Twitter-profil, hvad de vigtigste tegn på Twitter betyder og hvordan du integrerer din Twitterkanal på andre medier. Det er nu tid til at se nærmere på, hvordan mediet egentlig fungerer og hvordan du bruger det i praksis. Vi starter fra bunden og forklarer i dag, hvad et tweet er.

Vi har flere gange brugt begrebet, men har endnu ikke præcist forklaret, hvad det er, så her kommer forklaringen. For dig, der allerede ved det, er det måske banalt, men for andre kan det være et svævende begreb, de endnu ikke helt ved, hvad betyder.

Et tweet er en opdatering, hvor du har mulighed for at indsætte en kort tekst, dele fotos eller videoer. Et tweet svarer til en opdatering på Facebook. Forskellen er blot, at du i et tweet kun har 140 tegn at gøre godt med. Vi har sagt det før og det kan ikke gentages nok:140 tegn er meget lidt, så det er vigtigt, at du fatter dig i korthed, når du skal tweete.

6. december, hvad betyder #?

Enten har du helt styr på det, vi vil fortælle om i dagens fif eller også ved du ikke rigtig, hvad begrebet dækker over eller hvad du skal bruge det til.

Vi snakker om hashtagget. Tegnet, der ser sådan her ud: # og som efterhånden har fået et godt tag i de sociale medier.

Tegnet # hedder på engelsk ”hash”, mens ”tag” betyder mærke. På den måde kan man sige, at man mærker et tweet ved hjælp af et # efterfulgt af det ord, man vil markere.

 

 

 

 

 

 

Hashtagget er altså et hjælpemiddel til at vise, hvad et tweet handler om. Hvis for eksempel tweetet handler om branding, kan man skrive #branding, så behøver man ikke bruge vigtig plads ud af de kun 140 tegn, man har at gøre godt med i et tweet til at forklare sammenhængen. Og du kæder samtidig dit tweet sammen med andre tweets, der har fået samme hashtag tilkoblet.

Der hvor hashtagget virkelig kommer til sit ret, er i forhold til søgninger. Hashtags kategoriserer emner, og skriver du #detordduvilfindenogetom i søgefeltet, får du alt frem, der har dét hashtag tilknyttet.

Fordi Twitter er så meget større på engelsk end på dansk, kan det være en god idé at søge på engelske emner, da du i så fald får flere søgeresultater, end hvis du havde søgt på dansk.