24. december, rigtig glædelig jul

Så nåede vi juleaften og den sidste låge i Twitter-julekalenderen. En julekalender spækket med råd og ideer til, hvordan du og din virksomhed kommer på Twitter og bruger mediet bedst muligt.

Vi håber, at du er blevet klogere, har fået anvendelige fif og er klar til at kaste dig ud i mediet. Eller måske har gjort dig den erfaring, at det ikke er noget for dig lige nu. Den er kendelse er også væsentlig, hvis det er det, der bedst passer din virksomhed.

Der er ikke flere låger. Nu er resten op til dig. Hvis du vælger at kaste dig ud i Twitter, så lad os endelig vide det. Vi ser frem til at følge med…

Og så er der bare tilbage at sige RIGTIG GLÆDELIG JUL. Tak fordi du fulgte med. Gid du får et fantastisk succesfyldt nytår med masser af interessante arbejdsopgaver, kulsorte tal på bundlinjen og et rigt arbejdsliv. Med eller uden Twitter.

23. december, hvilken effekt har det at være på Twitter?

Enten er du nu smuttet på juleferie eller også er du nok snart på vej. Måske gemmer du disse mange Twitter-fif til efter ferien – måske er det netop her henover julen, du har tid til at sætte dig ind i, hvordan du kan bruge Twitter. Uanset hvad, håber vi, du er ved at føle dig godt rustet til at kaste dig ud i mediet.

Efter en periode vil det være en god ide at se på, hvilken effekt din tilstedeværelse på Twitter egentlig har og om du overhovedet når ud til nogen.

Nogle af de ting, du med fordel kan holde øje med, er: hvor mange når du ud til? Hvor mange followers har du indtil videre fået? Hvor mange reagerer på din tweets? Hvis du gør en bestemt ting i et tweet, for eksempel indsætter et link – hvor mange svarer så på det? Hvor mange refererer til din virksomhed i egne tweets? osv.

Det kræver tid og ressourcer at være på Twitter, så derfor er det vigtigt engang imellem at lave en lille undersøgelse af, om din tweets og din tilstedeværelse rent faktisk har en værdi. Og om den strategi, du har gang i, virker, eller om du skal justere strategien.

 

22. december, skab værdi for din modtager

Under låge nummer 13 fik du et par gode råd til, hvad du kan tweete om. I dag handler det om, hvordan du i dine tweets laver noget indhold, der skaber værdi for din målgruppe.

Vi har tidligere nævnt, at Twitter ikke er en markedsføringsplads, altså at du ikke skal se Twitter som et decideret salgsværktøj. Prøv derimod at se Twitter som et værktøj til at skabe opmærksomhed, relationer og loyale kunder. Du vil her få god inspiration, hvis du læser vores indlæg om Content Marketing. Dem finder du her og her.

Content Marketing handler netop om at lave indhold, der skaber værdi for modtageren. Når du skal i gang med at lave indhold til Twitter, er det en god ide at betragte dine followers som dit publikum. De skal underholdes, informeres, stimuleres og selv have mulighed for at engagere sig i dine tweets. Tweets som du sørger for altid er relevante, engagerende og værdiskabende. Godt indhold eller gode tweets er tweets, der motiverer din læser til at bruge tid og energi på dig og din virksomhed.

21. december, hvem er dine konkurrenter?

I dag handler det om noget, der ofte kan give sved på panden, nemlig dine konkurrenter. Dine konkurrenter vil højest sandsynligt også vise sig for dig på Twitter. Er dine konkurrenter af en eller anden grund ikke på Twitter, sidder du med en enestående mulighed, for at være den første på Twitter indenfor din branche.

Du gør klogt i jævnligt at orientere dig på Twitter og undersøge, hvem dine konkurrenter er, og hvordan de håndterer mediet. Det kan give dig ideer og inspiration til, hvad du vil eller ikke vil gøre.

Den bedste måde at få indsigt i, hvordan andre i din branche gebærder sig og formår at kommunikere med kunderne, er at holde et vågent øje med, hvad de gør. Det er ikke usædvanligt, at konkurrenter følger hinanden på Twitter. Twitter er jo et åbent netværk, hvor åbenhed for hinanden er velset. Hvis du ikke ønsker at følge er person eller en virksomhed, så brug søgefunktionen. Søgefunktionen er oplagt til at finde andre virksomheder og undersøge, hvordan de arbejder med Twitter.

20. december, har du ressourcerne til at være på Twitter?

Under denne låge finder du en lille detalje i din strategi, men en ret væsentlig en. Har du og din virksomhed overhovedet ressourcer og tid til at være på Twitter? Det er noget, du bør overveje nøje, inden du kaster dig over mediet.

Hvem i din virksomhed skal twitte? Hvor ofte skal der twittes? Og hvad skal dine tweets indeholde – hvor meget tid kræver det at producere dette indhold? Du bør også have en plan for, hvad der sker med Twitter-kontoen i uden for normal arbejdstid, i weekenden og når du tager på ferie?

Overvejelser der er væsentlige, når du skal tage stilling til, om din virksomhed er klar til at kaste sig ud i Twitter. Det kræver tid og engagement – så ser du det mere som en sur pligt end noget, der er sjovt at prøve af og lære at kende, skal du måske overveje en ekstra gang.