1. dec. – Kend din modtager

Hvem er din målgruppe? Hvem er din primære modtager? Har du sekundære modtagere – og hvem er det?

Kan du svare knivskarpt på disse spørgsmål – og med knivskarpt mener jeg køn, alder, type, interesser, familieforhold, job osv. – kan du læne dig tilbage og glæde dig til i morgendagens fif. Hvis ikke, så er det nu, du skal spidse ører. I hvert fald læse videre. For det er det måske vigtigste kommunikationsfif i hele julekalenderen. Og forarbejdet til al formidling.

Du skal kende din modtager – ellers kan du ikke kommunikere med hende. Når du kommunikerer til alle, kommunikerer du til ingen, som man siger. Du har sandsynligvis et produkt eller en ydelse, du gerne vil sælge. Men hvis ikke du kender din kunde, ved du ikke, hvad hun vil købe af dig.

”Mit produkt er for alle”

Hører du til dem, der, når du bliver spurgt til din målgruppe, svarer, at det sådan set er alle? At dine produkter og løsninger kan bruges af alle. Og lige før, da du læste de indledende spørgsmål, måske endda tænkte, at du har styr på din målgruppe – men rent faktisk mener, at det er alle. Måske har du indsnævret det til at være alle modeinteresserede kvinder? Eller alle sportsinteresserede mænd? Eller alle små- og mellemstore virksomheder…i hele Danmark?

Det kan godt være, den indsnævring er fornuftig. Men du skal præcisere den endnu mere. For når du skal kommunikere til din modtager, skal du ramme lige på sømmet. Den 18-årige modeinteresserede Anna, der følger internationale modeblogs, tager til den anden ende af byen for at købe Vouge på udgivelsesdagen, drømmer om at blive model og om en shoppingtur til New York med sin bedste veninde, laver guides til specialbutikker i London inden hver tur derover, er ikke interesseret i det samme i din webshop som hendes tidligere dagplejemor Karen, der ønsker sig en Menu karaffel til jul, spiser ostemadder med syltetøj til morgenmad klokken lidt i seks, helst drikker kaffe, der er stærkere end hendes mand laver den, har billeder af børnebørnene på kommoden i stuen, har glemt hvor hun købte vinterjakken, der efterhånden har mange år på bagen og gerne køber kopivarer på markedet på Malta, hvor hende og manden altid inviterer datter, svigersøn og børnebørn med ned i uge 30…

Kan du se dem for dig? Gav det dig et billede af, hvor forskellige de to kvinder er? Sådan er det også med din målgruppe. Skil den ad. Forestil dig ned til mindste deltalje, hvem din modtager er – og først dér er du klar til at kommunikere til ham eller hende. For først der, kan du kommunikere på en måde, så det rammer plet hos læseren af dit budskab. Hos din modtager.

Personaer kan hjælpe dig

Du kan godt have flere modtagere. For du har sikkert flere produkter eller forskellige ydelser. Men så skal du dele dem ud, så hver produkt har en specifik modtager – og sandsynligvis stikker dine produkter ikke i så forskellig retning, at dine modtagere er vidt forskellige.

Et redskab til at gøre arbejdet med din modtager helt konkret er at oprette personaer. Har du ikke en specifik kunde i tankerne (måske er der en kunde i din butik, som rammer plet og så kan du forestille dig hende som din modtager, når du kommunikerer), skaber du en fiktiv person og noterer navn, familieforhold, interesser, drømme, yndlingsbeskæftigelse, job, osv. Skriv gerne en lille side. Hiv billeder ud af magasiner, hvis du ser noget, der matcher din forestilling. Skab en collage eller hvad der virker for dig og tag så din persona frem (i hvert fald mentalt), når du skal skrive din tekst. Har du flere modtagere laver du flere personaer, så opdelingen er knivskarp. Så er sandsynligheden for, at du rammer plet med din kommunikation betydeligt større, end hvis du bare skriver til alle. For så bliver din kommunikation utydelig og muligheden for salg besværliggjort. Og det var ligesom ikke hensigten…

Første tip er altså at arbejde med din modtager. Det blev et langt indlæg. Men det er også ufattelig vigtigt! For dét er fundamentet for al kommunikation.

God fornøjelse – og på gensyn i morgen!

2 comments on “1. dec. – Kend din modtager

  1. Pingback: 3. dec. – What’s in it for me? - Komment.dk

  2. Pingback: Er en blog det rigtige for dig? | KOMMENT.dk

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.