17. dec. – Kom i gang med SEO

Når du skriver online, har du en målgruppe mere end den sædvanlige. Du skriver normalt til mennesker – men nu skal du også skrive til maskiner. Du skal i hvert fald sørge for, at søgemaskinerobotterne finder din tekst og forhåbentlig ranker den højt, så du kommer øverst på resultatlisten.

Når du skiver en webtekst, skal du derfor først og fremmest arbejde med, hvad det er for nogle ord, din modtager søger på, når hun skal finde dig. Hvilke ord bruger dine potentielle kunder, når de skal finde en som dig? Det vigtige er ikke (kun), hvilke ord du finder relevante i forhold til det, du tilbyder, men hvad din modtager finder relevant. Hvis ikke du ved det, så spørg din modtager! Spørg kunderne, lav små spørgeskemaundersøgelser, brug de sociale medier, lav fokusgrupper osv. Brug også Googles søgeordsværktøj til at se, hvad folk søger på. Og tag et smut forbi konkurrenterne og se, hvad de gør.

Når du har dine søgeord (som egentlig er indholdsord fra din side af bordet og først søgeord, når din modtager bruger dem, men anyways..) på plads skal de bruges flere steder. Et par af dem er i titletags og metadescriptions.

 

Titletag til hver side

Titletagget er det, der bliver vist som overskrift i søgeresultaterne og dét, der står over din url på hver side. Det fortæller søgemaskinen hvad den enkelte side handler om og dermed hvor relevant den er for en given søgning. Det er derfor vigtigt, at du laver et specifikt titletag til hver af dine sider og ikke bare burger den samme. Jo mere præcis en beskrivelse af, hvad teksten handler om, desto bedre. Det skal være en kort præcis beskrivelse af sidens emne, indhold eller tilhørsforhold. Udover at informere skal teksten gerne motivere læseren til at læse videre. Teksten skal ikke kun skrives for robottens skyld men også for læseren, som blivr mødt af teksten og gerne skulle have lyst til at læse videre. Se det som en lille teaser. Og den er lille, for du har kun 67 anslag til rådighed. Bruger du flere skæres teksten bagfra.

Metadescription

Sådan er det også med din meta-description, hvor du har 160 anslag. Det er den korte tekst under titletaget/overskriften i søgeresultaterne. Sørg for at bruge dine søgeord og husk at bruge EFU-modellen, så du fremhæver hvad modtageren får ud af at læse teksten/samarbejde med dig. Hvis ikke du selv laver en tekst genereres den automatisk og det giver en metadescription der måske ikke stemmer helt overens med det, du gerne vil udtrykke.

Som så meget andet med forskellige lejre diskuteres det ofte, om man primært skal skrive til maskinerne eller menneskene, når man arbejder med SEO og søgemaskineoptimeret tekst. Som tekstperson mener jeg, det vigtigste er at skrive til menneskene, da det alt andet lige er dem, der oplever den tekst, du har skrevet – og det er afgørende, at de finder den relevant og interessant. Ellers kan det være lige meget at ligge øverst på søgemaskinernes resultatlister. Men det betyder ikke, at det ikke er vigtigt at have maskinerne in mente, for hvad er der ved at have en fængende og relevant tekst, som ingen finder, fordi den ranker dårligt.

Et par helt grundlæggende fif, som kan få dig i gang med dit SEO arbejde.

2 comments on “17. dec. – Kom i gang med SEO

  1. Pingback: 16. dec. – Skriv online | KOMMENT.dk

  2. Pingback: Søgemaskineoptimering (SEO) for begyndere | KOMMENT.dk

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.