Sådan mister du din læser…

Det er ikke svært at miste din læser – især ikke når du kommunikerer online. Det kræver kun ét enkelt klik, og så er din læser væk igen. Det er faktisk ganske simpelt, og vi vil med 5 helt simple tricks fortælle dig, hvordan du slipper af med din læser.

Skriv uden at kende din læser

Det bedste, du kan gøre, hvis du gerne vil af med din læser i en hulens fart, er ikke at sætte dig ind i, hvem din læser er. Læseren, der kommer forbi dit website har nogle helt specifikke behov og leder efter noget helt specielt, og hvis du ikke har den fjerneste idé om, hvem han/hun er, kan du heller ikke gennem din tekst fange din læser – og slet ikke få din læser konverteret fra kig til klik. Simple as that!

Brug ikke for meget energi på overskriften

Overskrifter giver læseren appetit på resten, så hvis du vil have din læser til at klikke sig videre, kan du godt skrue ned for kreativiteten her. På den måde forsvinder din læser på et splitsekund – faktisk allerede inden han/hun har læst noget af din tekst!

Skriv langt, alt for langt

Et andet sikkert trick til at miste din læser er lange, lange, laaange tekster uden pauser og underoverskrifter. Bare skriv ud i én lang smøre, og vi vil vædde med, at der ikke går længe, før din læser løber skrigende bort.

Gem pointen til sidst

Gem for guds skyld din pointe til sidst! Hold på din pointe så længe så muligt, så din læser skal hele vejen igennem din tekst for at finde ud af, hvad det er, du vil. På den måde er der en ret god mulighed for, at din læser hopper af, inden han/hun når bunden af din tekst.

Brug kancellisprog

Tekster, der holder på læseren, er kreative, letlæselige og i et forståeligt sprog, så et godt tip til at slippe af med din læser er, at du kan bruge lange og kringlede ord. Brug masser af fagtermer, der uforståelige og kræver en betydningsordbog for ikke-fagpersoner.

Hænger du stadig ved? Så giv os da lige dine tips til, hvordan man mister sin læser…

Hvis du hellere vil holde på din læser, har vi også skrevet en helt masse om, hvordan du gør – se med her!

Er dit budskab tweetable?

Tweetable er måske ikke lige et ord, du er bekendt med – ligesom det nok heller ikke er et ord i retskrivningsordbogen – alligevel forklarer det meget godt, hvad dit budskab skal være.

Kan dit budskab forklarer på mindre end 140 tegn?

På Twitter kan du ikke skrive beskeder længere end 140 tegn, hvilket betyder, at du skal fatte dig i korthed. At koge et budskab ned til 140 tegn er en kunst i sig selv, men alligevel er det noget, du bør overveje, når du formulerer dig – ikke bare på Twitter, men også på din blog, dit website eller i dit nyhedsbrev. Kan dine hovedpointer skrives i ét tweet (det kaldes opdateringerne på Twitter), og er det derfor tweetable?

Taler du samme sprog som din modtager?

Din virksomhed er ikke kun, hvad du siger, den er. Dine kunder og dit netværk deler gerne sine erfaringer og oplevelser på sociale medier, og pludseligt er de medskabere af din virksomhed. Af samme grund kan du med fordel overveje, om dine budskaber egner sig til sociale medier? Taler du samme sprog som dine modtagere, eller har den øverste ledelse i din virksomhed besluttet, at virksomhedens mission består af ord som: innovativ, servicemindet, ud-af-boxen og fokus på kunden? Ord, der siger en helt masse, men så alligevel ikke…

Kommunikér dit budskab i forhold til kunden. Hvad får kunden ud af det? Hvad gør I aktivt for kunden? Hvad er jeres mål? Og kog det så ned til 140 tegn – gerne mindre, så det er nemt at dele.

Formulér dig klart og kort

Hvis du til tider er på kundebesøg, underviser eller er i andre situationer, hvor du har en præsentation eller noget materiale med, kan du også her overveje, hvordan du får de kedelige og teksttunge slides kogt ned til én sætning. Én punchline – én pointe og intet andet. På den måde får du gjort dit budskab tweetable, og du gør det meget lettere for dit netværk, dine kunder og dine modtagere at dele netop dit budskab.

KOMMIDs punchline er: KOMMID fortæller de gode historier. Hvad er din?

Vores favoritter i den virtuelle værktøjskasse

Når vi arbejder, er det ofte med snuden i computeren. Det betyder, at vi har et hav af bogmærker og virtuelle værktøjer, der kan hjælpe med at gøres vores arbejde lidt nemmere. Vi vil her kort gennemgå vores favoritter, og hvad du kan bruge dem til.

Favoritter fra den virtuelle værktøjskasse

Dropbox: Hurtigt og nemt at dele filer

En af vores klare favoritter er Dropbox – et gratis fildelingsværktøj, der gør det nemt for dig at dele filer med andre. Du opretter en mappe, smider indholdet i, som du vil dele, og så deler du ved at tilføje en person til den mappe. Vupti – nemt og hurtigt!

Endnu et plus er, at Dropbox ligger som en genvej på din computer, så du ikke behøver at logge ind hver eneste gang. Du smider bare dine filer over i den mappe, du deler. På den måde sparer du at sende tunge, tunge mails, og du har i stedet alle filerne samlet ét sted.

Google Analytics: Analyse af dit website

Med Google Analytics kan du måle, hvad de besøgende på dit website foretager sig. Det er et værdifuldt værktøj, hvis du gerne vil optimere dit website, din blog eller din webshop. Med Google Analytics kan du få indlik i, hvad de besøgende søger på for at finde dig, hvilke sider de læser, hvad de klikker på og meget mere. Google Analytics er helt gratis og faktisk ganske nemt at finde ud af, når først du er oprettet.

Prezi: Lækre online præsentationer

Prezi er det nye PowerPoint. Med Prezi kan du lave lækre præsentationer, der bare lige kan dét ekstra. Prezi fungerer lidt som en kæmpe opslagstavle, hvor man så zoomer rundt mellem de forskellige sider – se et exempel.

Prezi er også gratis til almindelig brug, og du kan downloade dine præsentationer, så du kan vise dem offline.

SurveyMonkey: Spørg dine modtager

Din modtager bør altid være centrum for din kommunikation, og med SurveyMonkey kan du lave spørgeskemaer, som du kan sende ud til dine kunder. I den gratis version kan du sende enkle spørgeskemaer, hvor du selv bestemmer spørgsmålene, og hvordan du mener, at der skal svares. Når spørgeskemaet er lavet, sender du ud til dine modtagere.

MindMeister: Mindmaps online

Hvis du – som os – elsker at brainstorme og idéudvikle, ved du også, at det kan blive forvirrende, når man begynder på sit 10. løse ark. I stedet kan du bruge MindMeister, der et godt værktøj til at samle sine brainstorm i store spin af idéer og samtidig dele dem med andre. Også dette værktøj er gratis og nemt at bruge.

Det var vores favoritter i den virtuelle værktøjskasse. Måske du i forvejen kender dem alle – måske du aldrig har hørt om dem. Vi bruger i hvert fald flere af dem næsten dagligt.

Har vi glemt et værktøj? Så smid det i en kommentar herunder – vi vil gerne høre fra dig.

Kunsten at mestre mindmapping

Her på kontoret elsker vi at mindmappe, og det har indtil nu foregået på et virvar af løse ark og post-its. Til tider bliver det lidt rodet – og det er måske ikke så mærkeligt, for en brainstorm ender ofte ud i tonvis af idéer og to-do-lister. Men der er håb forude, for en af vores kære “synes-godt-om’ere” på Facebook har tippet os om et godt værktøj til at undgå bunker af løse A3 ark.

Mindmapping

Det fantastiske værktøj hedder MindMeister, og det giver dig mulighed for gøre dit mindmap overskueligt og redigerbart. Samtidig tilbyder MindMeister muligheden for bl.a. at dele og udskrive dit mindmap. Helt gratis!

Vi må indrømme, at vi nok ikke heelt dropper de løse ark, de mange kuglepenne og overstregningstuscherne, for vi synes, at netop dén måde at mindmappe på indbyder mere til at tænke kreativt og ud af boksen.

Hvordan mestrer du kunsten at mindmappe? Roder du også rundt i bunker af papir og kuglepenne?

 

6 tips til overskrifter, der fænger og sælger

Overskriften er det absolut vigtigste i din tekst. Hvis den ikke formår at fange læserens nysgerrighed, vil læseren ikke læse resten af din tekst. Indled derfor altid din tekst med en overskrift, der fænger og pirrer læserens nysgerrighed.

Her får du 6 tips til, hvordan du skriver en overskrift, der fænger, pirrer og sælger.

1) Din overskrift skal være både fængende og informerende

Kunsten ligger i at forene de to elementer i én overskrift. Din overskrift skal fortælle, hvad din artikel eller dit blogindlæg handler om. Besvar læserens ”What’s in it for me?” og pir læserens nysgerrighed.

MEN lov ikke noget i din overskrift, som du ikke holder i resten af teksten – det vil få dig til at virke utroværdig, og læseren går måske skuffet fra din tekst.

  • ”Alt, hvad du skal vide om blogging”
  • ”Guide: Sådan opbygger du din pressemeddelelse”

2) Find ord, som din læser tænder på

Leg med ordene i din overskrift og skab billeder i læserens hoved. Du kan altid spørge nogle i dit netværk (og din målgruppe), hvilken overskrift de tænder mest på.

  • ”Sådan får du et stående bifald, når du holder et oplæg”
  • ”Sommer, sol og sangria – er det dig?

3) Skriv direkte til læseren

Brug gerne ”du” og ”dig” i overskriften – det rammer læseren bedre og skaber en bedre relation mellem dig og læseren.

  • ”Er du en god kollega?”
  • ”Sådan får du Google til at elske dig”

4) Svar på læserens spørgsmål

Fortæl din læser, at du har en løsning på det spørgsmål, læseren måske sidder med. Det kan du gøre ved at begynde dine overskrifter med ”Sådan…”.

  • ”Sådan undgår du høje el-regninger”
  • ”Sådan skriver du en overskrift, der fænger”

5) Lister lokker

Læseren viser gang på gang interesse for overskrifter, der tilbyder letlæselige lister – og det bør du udnytte. Overskrifter med tal lover overskuelighed, og gør det nemt for læseren at læse teksten, og hvem vil ikke gerne lære noget ved at læse 10 punkter?

  • ”5 hemmeligheder om sociale medier”
  • ”10 tips til at skrive online”
  • ”3 typer af bloggere – hvem er du?”

6) Brug nøgleord

Hvis du skriver online, er det en god idé, at din overskrift indeholder 1-2 nøgleord, så søgemaskinerne fanger din artikel. Tænk på, hvilke søgeord din læser ville bruge for at finde det indhold, du skriver om.

  • ”Sådan skriver du en [overskrift], der sælger”
  • ”[Gode overskrifter] – [hvordan]?”

Okay, hvordan kommer du så i gang med at ryste den ene fantastiske overskrift ud af ærmet efter den anden?

Det bedste bud er, at du kan begynde at lede efter inspiration og samle på gode overskrifter. Kig efter overskrifter på nettet, i aviser, sladderblade, blogs – måske endda på sociale medier – og lad dig inspirere! Og så er det ellers bare om at komme i gang med at skrive – øvelse gør mester.