Content Marketing: skab værdi for din modtager

Du er sikkert stødt på begrebet Content Marketing før, men hvad dækker begrebet egentlig over? Det får du en smagsprøve på her.

Mange er i dag blevet immune overfor traditionel markedsføring. De springer tv-reklamerne over og undgår webbannere og andre forstyrrende reklametricks. Denne stigende reklametræthed gør, at traditionel markedsføring bliver mindre og mindre effektiv. Det er her Content Marketing kommer ind i billedet.

 

Hvad er Content Marketing?

Content Marketing er kunsten at kommunikere uden at sælge. I stedet for at pitche en tale om dine produkter eller ydelser skal du levere en information, der gør dine kunder klogere. Formålet er at tiltrække dine kunders opmærksomhed, så du skaber relationer, tillid og i sidste ende loyale kunder. Noget, som vil bidrage til øget efterspørgsel på dine produkter eller ydelser.

Content Marketing handler om kommunikation, der opfordrer til dialog og engagement. Det skal kommunikeres direkte – til og med målgruppen. Med magasiner, blogs, nyhedsbreve, podcasts, videoer, online events osv. er der i dag rig mulighed for at være kreativ med Content Marketing. Det vigtigste er, at dit indhold har værdi for modtageren.

Godt indhold er afgørende!

Værdiskabende og relevant. Det er nøgleordene, når vi snakker indhold. Du kan starte med at betragte din egen kundegruppe som et publikum. De skal underholdes, stimuleres og have mulighed for selv at engagere sig.

Dét, man som virksomhed har på hjerte, skal derfor være relevant, engagerende og værdiskabende. God Content Marketing er unikt indhold, der motiverer kunden til at bruge tid og energi på produktet.

Opskrift på succes

En velkendt klassiker er Arlas kogebøger fra Karolines Køkken, som er et af de første Branded Content eksempler i Danmark. Med kogebøgerne har Arla udviklet et behov – uden direkte at reklamere for sine produkter.

Kogebøgernes indhold skaber værdi for målgruppen og engagerer Arlas kunder – noget du også ser, hvis du kaster et blik på deres Facebook-side. Desuden udgiver Karolines Køkken løbende nyt indhold og løfter sig dermed fra at være en marketingskampagne med udløbsdato til at skabe vedvarende værdi. Med Karolines Køkken har Arla således formået at kommunikere med sine kunder uden at have fokus på salg.

Hvorfor er Content Marketing fremtiden?

I takt med stigende trafik gennem websites, fangrupper på sociale medier og andre former for digital tilstedeværelse stiger kravet om interessant, relevant og underholdende indhold også. Du er nødt til at skille dig ud fra mængden, hvis netop din virksomhed skal i spotlight.

Værdiskabelse er nøglen til forbrugeren. Det handler om at positionere din virksomhed som vidensekspert og måske vigtigst af alt; skabe kundeloyalitet. For har du først opnået en stærkt kundeloyalitet, har du også et stærkt brand.

Vil du vide mere?

Følg med på bloggen de næste par uger, så risikerer du at blive endnu klogere på Content Marketing.

 

 

Sådan får du flere til at åbne dine mails

E-mail-markedsføring er uhyre effektivt, hvis det er gjort rigtigt, og med enkelte klik kan man nå ud til hundredvis – måske endda tusindvis – af modtagere, der er oprigtigt interesserede i dit produkt eller din service. Men hvad nytter det, hvis kun halvdelen af modtagerne af dit nyhedsbrev åbner din mail?

E-mail-markedsføring

Som med enhver anden tekst er overskriften afgørende for, om man læser videre. Når du sender e-mails ud, er det emnelinjen, der fungerer som overskriften og afgør, om din læser åbner din mail – eller lader den ligge til senere (hvilket ofte betyder aldrig). Vidste du, at 85% sletter din e-mail, hvis emnelinjen ikke er relevant – og det er før, de overhovedet har læst mailen!?

I 2012 blev der sendt 168 millioner e-mails hvert minut, og mere end halvdelen af dem var marketing-budskaber. Ikke personlige e-mails, eller e-mails fra kolleger, men virksomheder der vil det samme, som du vil med din e-mail-markedsføring, nemlig sælge. Så derfor skal du skille dig ud og sikre dig, at du ikke ryger direkte i papirkurven, og det kan du gøre ved først og fremmest at arbejde med din emnelinje.

Få din åbningsrate til at eksplodere

1: Gør det kort

Skriv kort og brug mindre end 50 anslag til din emnelinje. Ifølge MailChimp har emnelinjer på 28-39 anslag den højeste åbningsrate, og du kan jo risikere at ende i en indbakke, der korter din emnelinje af. Så tænk på, at kort er godt.

Fx: “Tekstforfatterens simple tricks til SEO”, der er et eksempel fra vores eget nyhedsbrev. Her holder vi os på 39 anslag, og dette nyhedsbrev havde en åbningsrate på 86,49%.

2: Det vigtigste først

Skriv de vigtigste ord først i din emnelinje og spar fyldordene væk.

Fx: “Få halv pris på vores dagcreme” (Denne emnelinje er meget mere præcis end: “Du kan nu få halv pris på vores dagcreme”, selvom de egentlig siger det samme)

3: Don’t sell, tell

Fortæl allerede i din emnelinje, hvad din modtager kan forvente af din e-mail. Ingen hemmelighedskræmmeri, ingen salg. Vær præcis.

Fx: “Sådan giver du nyt liv til dit gamle bord”

4: Vær personlig

Hvad har modtagerne af dit nyhedsbrev til fælles? Samme interesse? Samme problemer? Kend din modtager og brug det allerede i din emnelinje.

Fx: “Kan din partner ikke forstå dig?”

5: Brug tal og lister

Vi elsker overskuelige lister, der lynhurtigt fortæller os, hvad vi skal gøre eller ikke gøre. Brug derfor gerne tal i din emnelinje.

Fx: “10 grunde til at dine overskrifter fejler”

6: Tjek igen

Tjek lige din emnelinje en sidste gang, inden du trykker send. Det ville være træls (på klingende jysk), hvis du efterfølgende skal sende endnu en mail med de rigtige oplysninger, fordi du har lovet for meget i din emnelinje.

7: Tjek din åbningsrate og prøv dig frem

Hvor mange åbner dit nyhedsbrev nu? Og på hvilke af dine emnelinjer stiger åbningsraten? Prøv dig frem og find ud af, hvad der virker på netop dine modtagere.

________

Jo højere din åbningsrate er, desto bedre, og e-mail-markedsføring er først effektivt, når du kan skrive emnelinjer, der får din modtager til at åbne dine mails.

Del gerne din bedste emnelinje med os i en kommentar herunder – enten den, hvor du har oplevet højest åbningsrate, eller en mail du selv har modtaget, som du simpelthen var nødt til at klikke på.

En guide til Pinterest

Pinterest er én af de nyere sociale medier og er samtidig en oplagt mulighed for visuel markedsføring af din virksomhed. Pinterest er en virtuel opslagstavle, hvor al kommunikation primært foregår visuelt i form af billeder. Idéen er, at du kan lave online collager, og hurtigt og nemt dele det med andre brugere.

Det tredje største sociale medie

Pinterest er forholdsvist nyt, men det har alligevel overhalet mange af de andre sociale medier. Pinterest er nemlig det tredje største sociale medie med 104 millioner besøg efter Twitter med 182 millioner besøg og Facebook med 7 milliarder besøg – alene i marts i år.

Kom i gang med Pinterest

Som bruger kan du oprette forskellige opslagstavler – eller ”boards” som det hedder – hvor du kan inddele billeder og videoer – ”pins” – i forskellige kategorier. Du kan også ”repinne” andres billeder, kommentere, like eller følge andre boards.

Pinterest tilbyder et hav af billeder og kategorier, og det er nemt og hurtigt at surfe rundt og finde inspiration blandt de kategorier, som du interesserer dig for.

Don’t tell it, show it

Som virksomhed kan Pinterest være et oplagt valg til online markedsføring, hvis du har noget æstetisk at tilbyde – det kan være alt fra mad og strikketøj til indretning og design. På Pinterest leves der efter devicen; ”Don’t tell it, show it”, og det handler om, at du, med smukke billeder, kan vise, hvad du dur til.

Sælger du opskriftsbøger, kan du uploade billeder af dine kager og desserter, der er så lækre, at Pinterest-brugerne er nødt til at få opskriften (der selvfølgelig ligger på dit website). På den måde kan du generere trafik til dit website (sørg selvfølgelig for, at dit website er optimeret, og at din tekst kan sælge!).

En hurtig søgning får mundvandet til at løbe, og en umådelig lyst til at bage kage er dukket op ud af det blå!

Hvis dine billeder er lækre nok, vil andre repinne billederne, og da god Pin Etikette er at linke til ejeren af billedet, kan du lige pludselig nå vidt omkring. Når du uploader dine billeder til Pinterest, siger du samtidig god for, at andre må repinne dem. Men du skal huske, at du ikke uden tilladelse må pinne billeder, du har fundet på nettet – spørg altid om lov først – da du ellers kan få et rap over nalderne af ophavsretten.

Din profil

Når du skal i gang med at bruge Pinterest, skal du sikre dig, at dit navn får mest mulig eksponering. Kald din profil det samme som din virksomhed, brug et lækkert og professionelt profilbillede (måske et billede af dine kager) med dit logo på. Sørg også for at skrive lidt om din virksomhed under ”About” og smid selvfølgelig et link til dit website.

Dine boards

Når du skal i gang med at oprette boards til dine billeder, og er det vigtigt, at du finder på spændende navne, så de andre brugere får lyst til at se mere. På Pinterest fungerer det sådan, at hver gang du poster et nyt billede i eksempelvis kategorien ”Food and Drink” vil det dukke op, når andre brugere klikker på denne kategori. Du skal dog være opmærksom på, at strømmen går meget hurtig, og der går måske ikke mere end 10 sekunder, før dit billede er forsvundet igen. Derfor bør du også poste lidt af gangen – og jævnligt, så du får mest mulig eksponering.

Skab trafik til dit website

Husk på, at Pinterest ikke er en webshop, men et sted hvor brugere kan tilfredsstilles visuelt. Du skal derfor ikke forsøge at sælge dit produkt, men i stedet skabe trafik til dit website gennem uimodståelige billeder. Hvis billederne er dine egne, bør du skrive dit navn i billedteksten sammen med en god beskrivelse.

Du kan som sagt like, repinne og kommentere andres billeder, og det kan være med til at skabe trafik til din egen side. Vær aktiv og hav hovedet med dig, når du går i gang med Pinterest – med lidt sund fornuft har du her en mulighed for en utrolig effektiv markedsføring.

Pin, pin, pin!

Et eksempel på en virksomhed, der formår at bruge Pinterest godt, er Threadless. Threadless er et netværksbaseret t-shirt firma, der inddrager brugerne i deres designs.

Threadless har forskellige boards med fængende navne. De uploader både egne billeder og repinner andres. Og det bedste af det hele er, at de har 1560 ”followers” – og mon ikke, de også har besøgt threadless.com?

Udover Threadless har mange andre virksomheder også oprettet sig som brugere på Pinterest, så der er masser af inspiration at hente for dig, der er helt ny. Brug tid på at lære mediet at kende, og inden du kaster dig ud i det, bør du overveje, om Pinterest er det rigtige sociale medie for dig og din virksomhed, og – vigtigst af alt – om du har billedmateriale til det.

Er Pinterest noget for dig?

Blogs, et uundværligt medie

Blogging genererer flere besøg på dit website, så enkelt er det. Vær dig selv, og skriv om det, der interesserer dig, så kan blogging også gavne dig.

Vidste du fx, at virksomheder, der blogger, får 55% flere besøg på deres websites? Mon ikke, at blogging også kan gavne dig og din virksomhed?

Udlånt af GenY Medium

Infographic om, hvorfor blogging er vigtig for dig og din virksomhed...

Infographic by GenY Medium

Til dig, der vil vide mere om blogging, så har vi tidligere skrevet lidt om, hvorfor du skal blogge, og hvordan du kommer i gang

 

Er en blog det rigtige for dig?

Vi har tidligere skrevet lidt om, hvorfor det kan være en god idé for dig og din virksomhed at blogge. Nu vil vi så forsøge at hjælpe dig i gang med at blogge.

Inden du går i gang, bør du gøre dig nogle overvejelser om, hvad du vil med bloggen. Vi har forsøgt at liste nogle spørgsmål, der kan sætte tankerne i gang hos dig, og som forhåbentligt kan hjælpe dig nærmere en blogging-strategi.

Har du overvejet at blogge?

En blog kan være et godt kommunikationsredskab for dig og din virksomhed.

Hvad vil du blogge om?

Først skal du gøre dig klart, hvad det egentlig er, du vil blogge om. Skriv ikke i øst og vest, men vær målrettet og skriv indenfor et bestemt felt. Hvis du ikke kan holde dig fra tastaturet og har mange forskellige idéer, kan du altid oprette flere blogs, der henvender sig til forskellige målgrupper. Men blogger du ”professionelt” har du sikkert et bestemt felt, du er ekspert inden for og kan viderebringe værdifuld viden om.

Hvem er din modtager?

Målgruppe – det vigtigste keyword i al kommunikation. At du kender din modtager er forarbejdet til al formidling, og et godt redskab er personaer. Forestil dig, hvem din modtager er, opret personer og målret din kommunikation, så du fanger læserens interesse.

Hvad kan du tilbyde?

Skal bloggen bruges til at besvare dine kunders potentielle spørgsmål, underholde og skabe frirum, opdatere med nyeste viden inden for dit felt, give gode råd eller noget helt femte? Gør dig overvejelser om, hvorfor dine kunder skal læse din blog, og sæt dig i kundens sted. Hvad er interessant for dine modtagere at vide noget om?

Kan du lide at skrive?

Vi har sagt det før. Du skal blogge, fordi du har lyst, ikke fordi du bør. Det skal krible i fingerspidserne på dig, ellers er du ikke den rette til at blogge. Hvis I er flere i virksomheden, skal den ansvarlige for bloggen være den, der har noget på hjerte – og det er ikke nødvendigvis direktøren. Inddrag dine engagerede medarbejdere – de er ofte gode til at kommunikere med kunderne.

Kan du skrive?

Er du en god kommunikatør, og skriver du godt? Når du blogger, er det en fordel, hvis du kan skrive i et levende og uformelt sprog. Husk også, at der er andre forholdsregler, du skal tage, når du skriver online.

Hvis du ser dig selv som en bedre taler end skriftlig formidler, kan du overveje, om du skal lave en videoblog i stedet. Det er også en personlig og levende måde at kommunikere på, men du skal være opmærksom på, at søgemaskinerne kan have svært ved at finde videoer. Vi har fundet lidt info om SEO af videoer, du måske kan bruge.

Har du tid og ressourcer til at blogge?

En blog skal jævnligt opdateres, og der skal være plads til dialog med dine læsere. Blogging kan være tidskrævende, så du skal sikre dig, at du har ressourcer til det, og du skal være villig til at arbejde hårdt. Der skal være noget at komme efter for dine læsere.

Du skal gøre op med dig selv, hvor tit du gerne vil blogge, og alt afhængig af din branche, kan du med fordel blogge 1-2 gange om ugen. Hvis du ikke blogger regelmæssigt, skal du gøre dine læsere opmærksomme på det, så de ikke slukørede forlader din blog.

Er du ærlig?

Blogland er kun for ærlige og gennemsigtige personer. Ingen gider læse en blog, hvor skribenten virker uærlig og utroværdig, eller hvor skjulte hensigter sætter dagsordenen. Når du blogger, får du lige så stille opbygget sociale og virtuelle relationer med dine kunder, og det er derfor vigtigt, at du er dig selv – hele vejen igennem.

Må alle læse det, du skriver?

Når du først er synlig på internettet, kan du ikke slette, hvad du har skrevet – eller jo, det kan du, men du kan ikke være sikker på, at det ikke ligger et andet sted, end hvor du har lagt det. Personer, som du ikke havde forestillet dig skulle læse din blog, kan finde frem til din blog gennem søgemaskinerne, så du skal altid have i baghovedet, at alle og enhver kan læse med – både din familie og dine konkurrenter.

Er du klar?

Hvis du kan komme med fornuftige svar på ovenstående spørgsmål, er du klar til at blogge. Næste skridt er, at du skal have fundet et domænenavn (find et, der er beskrivende og nemt at huske), oprettet din blog og besluttet dig for din blogs visuelle udtryk – her tilbyder især WordPress mange forskellige themes, som kan inspirere dig.

 

Har du nogle spørgsmål omkring det at blogge? Så er du mere end velkommen til at smide en kommentar herunder. Også hvis du allerede har en blog og vil dele den med os – vi vil gerne se, hvordan du bruger blogging.