Vidste du det om sociale medier?

Der er flere profiler på Facebook, end der er biler i verden. Der bliver sendt 1736 tweets i sekundet. Hvert sekund kommer der to nye profiler på LinkedIn. Og hvert minut bliver der uploadet 35 timers video YouTube. Det er bare lidt fakta omkring sociale medier, og det er ikke så lidt.

Tak for kaffe. 35 timers video i minuttet alligevel? De her fakta fortæller lidt om, hvorfor det er vigtigt at være synlig i den digitale verden. Du må hellere se videoen…

Video af: ABBC Media

Hvorfor skal din virksomhed blogge?

Forestil dig, at du har besluttet dig for, at du vil hækle et tæppe til din gravide veninde. Det betyder, at du først og fremmest skal lære at hækle, men du skal også have købt garn, hæklepind, og fundet ud af, hvilken hæklemetode du vil bruge. Her lægger du (igen) din lid til Google. Du snuser lidt rundt og bliver lige så stille klogere på, hvordan du skal gribe dit hækleprojekt an. I søgeresultaterne kommer en blog, der hedder ”Tante Hannes hæklerier” (NB! blogs ligger ofte højere i søgeresultaterne, fordi de jævnligt opdateres). Tante Hanne hækler alverdens lækre ting og sager, og på hendes blog er der billeder af ting, hun har hæklet, opskrifter hun har fulgt og gode råd til valg af materiale. Bedst af alt er, at hun har uploadet videoer, som du kan følge og dermed lære at hækle. Og så har Tante Hanne en webshop, hvor hun sælger garn til samme pris, som de andre steder, du har kigget. Hvor mon du køber dit garn?

Vis, hvad du kan

Blogging er for dig, der har noget på hjerte. Blogs kan handle om alt mellem himmel og jord, og det er forskelligt, hvad man skriver, hvordan man skriver, og hvor tit man skriver. Med en blog har du (og din virksomhed) en tydelig stemme, og du har mulighed for at vise, hvem du er, og hvad du ved noget om.

Hvorfor skal din virksomhed blogge?

En blog kan være et godt værktøj for dig og din virksomhed til at blive mere synlig online

Tante Hanne hækler selv og deler ud af sin viden om emnet, og det gør, at hun fremstår troværdig, og – ikke mindst – har besvaret dine spørgsmål om hækling. Du får inspiration, vejledning og mulighed for at handle ét og samme sted.

En blog kan gøre det samme for dig, som det har gjort for Tante Hanne – den kan give kunder i butikken. Med en blog kan du skabe kendskab til dit produkt/dine løsninger og samtidig etablere dig som ekspert på netop dit område. Og – vigtigst af alt – en blog åbner op for dialog med dine kunder.

Kom i gang med at blogge

Der er nogle overvejelser, du med fordel kan gøre dig, inden du kaster dig ud i blogging. Først og fremmest skal du huske på, at blogging kun er for dig, hvis dine fingerspidser kribler for at skrive. Du skal blogge, fordi du har lyst, ikke fordi du bør. Dernæst skal du spørge dig selv om, hvad du vil med din blog, hvad du kan tilbyde læseren, og hvordan du kan besvare dine kunders potentielle spørgsmål. Har du allerede svarene? Så kan det være, at en blog er det helt rigtige medie for dig og din virksomhed.

Har du fået blod på tanden, og kribler det allerede i fingerspidserne? Så følg med – snart giver vi lidt begyndertips til, hvordan du kommer i gang.

 

16. dec. – Skriv online

Der er en lang række forhold, du skal være opmærksom på, når du skriver online tekster. Her kommer et par hurtige fif.

Øverst på listen over vigtige elementer er: relevant indhold, brugervenlighed, søgeoptimeret tekst og call-to-action.

Først og fremmest er det naturligvis vigtigt, at dit indhold er relevant. At det er noget, modtageren kan bruge.

Dernæst skal du være opmærksom på brugervenligheden. Er det nemt for modtager at afkode dit budskab? Er siden til at overskue? Er det tydeligt, hvad læseren skal gøre?

Du bør dele teksten op i afsnit, så der ikke er mere end 4-5 linjer pr. afsnit. Som nævnt i et tidligere indlæg skal du holde dig til ét overordnet budskab – og i hvert underafsnit ét delbudskab. Brug gerne mellemrubrikker (underoverskrifter), så læseren nemt kan overskue, hvad teksten handler om. Punktform gør også teksten overskuelig. Og faktabokse er et andet element, der hjælper læseren til hurtigt at få overblik over de vigtigste informationer.

Når du har skrevet en god tekst, er det vigtigt, at der er nogle, der finder den. Derfor skal du sørge for at søgeoptimere din tekst, så den bliver tilgængelig, når din modtager søger på det, du skriver om.

Sidst men ikke mindst er det afgørende for en webtekst, at du laver et call-to-action. Det skal være tydeligt for din læser, hvad hun skal gøre. Gør det nemt at købe din vare. Eller at få et godt tilbud. Et velkendt trick er at arbejde med de grafiske elementer på siden, så knapper eksempelvis har de rette størrelser, farver og placeringer. Men teksten er også vigtigt. Hver eneste side på din hjemmeside bør have et call-to-action.  Husk altid at have din modtager i fokus – din tekst skal svare modtager på ”what’s in it for me”. Og lov så ikke for meget, for ender du med at skuffe læseren, får du alligevel ikke højere konvertering.

15. dec – Mailkommunikation

Efter først at have været omkring fundamentet for din kommunikation og i de seneste indlæg fremhævet en række sproglige virkemidler er dagens indlæg et lille pusterum inden nye fokusområder. Du får her et par fif til din mailkommunikation.

Du har sikkert selv en stopfyldt indbakke, som du har intentioner om at rydde op i, når du får tid – men det får du bare aldrig. Overvej derfor om den mail, du skriver, overhovedet skal af sted. Er det hurtigere (og/eller) bedre at kommunikere ad andre kanaler? Hive fat i vedkommende? Ringe? Eller måske vente med at viderebringe informationen til senere? Er det en mail, du skriver, blot for at få det ud af dit eget system og fra din to-do-liste – eller er den relevant for modtageren? Igen – hav din modtager og dit formål for øje.

Kom til sagen!

Når du så har besluttet, at mailen er det eneste rigtige, er det vigtigt, at du kommer til sagen med det samme og skriver det vigtigste først. Mange skimmer blot deres mails – især, hvis de er lange. Så frem med budskabet, så det ikke er noget, modtager skal lede efter.

Vær høflig

Du har sikkert oplevet, at en mail, du sendte, blev misforstået. Tolket på en anden måde end det var din hensigt. Sådan er det ofte med mailkommunikation. Det, du skriver, virker nemt hårdere, mere kontant og mere kort for hovedet, end hvis du talte med din modtager. Og ja, du skal formulere dig kort og præcist i en mail. Så for at undgå, at din kortfattethed misforstås, skal du sørge for at være høflig. Ikke (nødvendigvis) personlig, men høflig. Som et minimum i starten og slutningen af mailen. Få hils ordentligt på – og sagt pænt farvel eller på gensyn. Den evige diskussion i den sammenhæng er, om man skriver “hej” eller “kære”, når modtageren er én, man ikke kender – gør det, du selv finder naturligt.

Call-to-action

Det nok vigtigste fif om mailkommunikation er, at du skal komme med en handlingsanvisning til din modtager, så hun ved, hvad det er, du ønsker, hun skal gøre.

Og sørg så for at lave lidt luft i din mail. Lav afsnit. Helst ikke mere end nogle få linjer ad gangen. Skriv ikke bare ud i en smøre, da det så bliver umuligt at overskue teksten. Husk, at den skal kunne skimmes. Suppler eventuelt med punktopstillinger. Og marker måske endda det vigtigste.

Det var dagens fif. Har du mod på at sende mig en mail, er adressen louise@kommid.dk. Jeg ser frem til at høre fra dig…