Sådan får du mere ud af Facebook

Med en virksomhedsside på Facebook kan du ikke bare nå langt ud – du har også en unik mulighed for at lære dine (potentielle) kunder at kende, at engagere dem og lade dem fungere som ambassadører. For at opnå alt dét og få mere ud af brugen af Facebook, er der nogle helt basale ting, du kan gøre:

Få mere ud af Facebook som virksomhed

Opdatér på det rigtige tidspunkt

Hvornår får dine opdateringer mest feedback? Er dine fans online om morgenen, i arbejdstiden eller om aftenen, når børnene er blevet puttet? Det er forskelligt fra side til side, hvornår der er aktivitet. Prøv dig frem med forskellige statusopdateringer på forskellige tidspunkter og få dig et overblik over, hvornår dine fans er online og har tid og lyst til at snakke med dig.

Del det rigtige indhold

Det kan godt være, at du selv er helt tosset med billeder af udsigten fra kontoret, men hvis dine fans ikke reagerer på det, er det nok ikke derfor, de har valgt at følge dig. Hvilke typer af statusopdateringer har fået flest kommentarer og likes? Er det billeder af medarbejderne, gode tilbud eller spændende artikler om det, I laver i virksomheden? Når du har et godt indblik i hvilket indhold, der er mest populært, kan du give dine fans lidt mere af det, de rent faktisk interesserer sig for.

Lær dine fans at kende

Facebook fortæller dig ikke voldsomt meget om dine fans, så lær dem at kende ved at se på, hvad de reagerer på og engagerer sig i på din side. Involvér dem, stil dem spørgsmål og bed dem om at dele deres billeder, blogindlæg eller noget tredje med dig. Har du en garnbutik, kunne det være sjovt for både dig og dine fans at bede dem uploade et billede af deres sidste strikke- eller hækleprojekt til din side. På den måde lærer du dem ikke bare at kende, men engagerer og involverer dem også.

Identificér dine ambassadører

Dine fans følger dig, fordi de er interesserede i, hvad du har at sige. Hvis du formår at tage hånd om dine engagerede fans, vil de hurtigt fungere som ambassadører, der taler godt om din virksomhed og dit brand overfor andre. Når en fan skriver på din side eller kommenterer et opslag, vil denne fans netværk hurtigt opdage, at han/hun bruger dit produkt eller handler i din forretning, og fordi vi har en tendens til at lytte til venners anbefalinger, vil ordet om din virksomhed hurtigt sprede sig.

Lær af dine konkurrenter

Du skal ikke tyvstjæle fra dine konkurrenter, men lær af dem. Se hvad dine konkurrenter gør og få inspiration til, hvordan du kan bruge Facebook, og hvilken type indhold der kunne være interessant for også dine fans. Lav en oversigt over forslag til indhold på din Facebookside og brainstorm på, hvordan du kan engagere og involvere dine fans – men gør det på din helt egen måde.

Er din virksomhed på Facebook? Og har du succes med at engagere dine fans?

One comment on “Sådan får du mere ud af Facebook

  1. Susanne Andreasen on said:

    Super artikel. Mange tak.
    Oplever dog at det stadig grænseoverskridende for mange erhvervskunder at dele egne billeder og oplevelser
    vh. Susanne

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.