19. dec. – Samarbejd med journalisten

Se dit PR arbejde som et samarbejde med journalisten. I har brug for hinanden. Du har en historie, du gerne vil fortælle. Og journalisten vil gerne fortælle historier. Så har du en god historie, er grundlaget for et samarbejde skabt.

Det er vigtigt, at du er bevidst om de arbejdsvilkår, journalisten har. Nutidens kaotiske mediebillede, hvor traditionelle medier uddør og nye medier hele tiden kommer til, betyder skærpede krav til journalisten. Dagligdagen er typisk præget af meget tid ved telefon og computer, hvor der researches på dagens historier. Din henvendelse skal være en hjælp – ikke et forstyrrende element. Så vær forberedt, når du ringer. Vær klar i spyttet og forklar på få linjer, hvad historien handler om.

Ordentligt materiale

Både journalist og redaktion modtager mange mails dagligt, så det er afgørende, at din historie skiller sig ud. Klargør allerede i emnefeltet, hvad historien handler om og sørg for at sende ordentligt materiale frem. Både selve pressemeddelelsen – men også de dokumenter, du måtte medsende. Gør det så nemt som muligt for journalisten at arbejde videre med din historie. Refererer du eksempelvis til undersøgelser eller forskning, bør du medsende links til de specifikke resultater. På samme måde skal billedmateriale være i ordentlig stand. Det vil sige, at du skal sende billeder der kan trykkes – både kvalitet og stil skal matche mediet.

Se journalisten som din samarbejdspartner. Din historie skal være så god, at det giver sig selv, at den skal ud i verden. Derfor skal du ikke være bange for at tippe journalisten. Husk: I har brug for hinanden.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.