16. dec. – Skriv online

Der er en lang række forhold, du skal være opmærksom på, når du skriver online tekster. Her kommer et par hurtige fif.

Øverst på listen over vigtige elementer er: relevant indhold, brugervenlighed, søgeoptimeret tekst og call-to-action.

Først og fremmest er det naturligvis vigtigt, at dit indhold er relevant. At det er noget, modtageren kan bruge.

Dernæst skal du være opmærksom på brugervenligheden. Er det nemt for modtager at afkode dit budskab? Er siden til at overskue? Er det tydeligt, hvad læseren skal gøre?

Du bør dele teksten op i afsnit, så der ikke er mere end 4-5 linjer pr. afsnit. Som nævnt i et tidligere indlæg skal du holde dig til ét overordnet budskab – og i hvert underafsnit ét delbudskab. Brug gerne mellemrubrikker (underoverskrifter), så læseren nemt kan overskue, hvad teksten handler om. Punktform gør også teksten overskuelig. Og faktabokse er et andet element, der hjælper læseren til hurtigt at få overblik over de vigtigste informationer.

Når du har skrevet en god tekst, er det vigtigt, at der er nogle, der finder den. Derfor skal du sørge for at søgeoptimere din tekst, så den bliver tilgængelig, når din modtager søger på det, du skriver om.

Sidst men ikke mindst er det afgørende for en webtekst, at du laver et call-to-action. Det skal være tydeligt for din læser, hvad hun skal gøre. Gør det nemt at købe din vare. Eller at få et godt tilbud. Et velkendt trick er at arbejde med de grafiske elementer på siden, så knapper eksempelvis har de rette størrelser, farver og placeringer. Men teksten er også vigtigt. Hver eneste side på din hjemmeside bør have et call-to-action.  Husk altid at have din modtager i fokus – din tekst skal svare modtager på ”what’s in it for me”. Og lov så ikke for meget, for ender du med at skuffe læseren, får du alligevel ikke højere konvertering.

3 comments on “16. dec. – Skriv online

  1. Pingback: En guide til Pinterest | KOMMENT.dk

  2. Pingback: Er en blog det rigtige for dig? | KOMMENT.dk

  3. Pingback: Sæt din tekst pænt op og få flere læsere | KOMMENT.dk

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

HTML tags are not allowed.