Når enden er god …

Skibet kom sejlende ind i havnen med alle sejlene sat.

Det kan være svært at høre, om et ord ender på –ene eller –ende.  Det stumme d i endelsen -ende gør, at man ofte blander det sammen med endelsen -ene. 

Ordklassen bestemmer

Det er ordklassen, altså typen af ord fx navneord, udsagnsord, mv., der afgør, om ordet ender på -ende eller -ene.

Verber (udsagnsord) får endelsen -ende, og substantiver (navneord) får endelsen -ene.

  • En stor hund kom løbende hen ad vejen (at løbe = verbum à løbende)
  • Cykelrytteren har vundet alle løbene (et løb = substantiv à løbene)
  • Der var mange besøgende på museet (at besøge = verbum à besøgende)
  • Der gik lang tid mellem besøgene hos tandlægen (et besøg = substantiv à besøgene)

Bemærk: Adjektiver (tillægsord) som f.eks. imødekommende, bedrevidende, tilbageholdende osv. kan aldrig have endelsen -ene.

 

Ligge eller lægge?

Hvornår bruger man “ligger”, og hvornår bruger man “lægger”? To ord, der minder meget om hinanden, men som faktisk har vidt forskellige betydninger, og det kan være svært at huske, hvornår det er hvad. Men vi har selvfølgelig en super enkel huskeregel i ærmet…

Brug “ligger”, når det er stilstand, og “lægger”, når det er bevægelse.

Det er nemt nok at finde ud af, når først du husker, at “ligger” (med i) passer sammen med stilstand (også med i), mens “lægger” (med æ) passer sammen med bevægelse (også med æ).

Han lægger bogen fra sig (bevægelse – derfor “lægge”).
Hun ligger syg i sengen (stilstand – derfor “ligge”).

Vil du ha’ andre sprogtips?
Kender du forskellen på vist og vidst – eller hvad med hans og sin?

Sådan skaber du godt indhold

Selvom du skriver skide godt, kan det til tider være svært at finde på relevant og lækkert indhold til din blog, artikel eller dit nyhedsbrev. Vi har alle sammen prøvet det (ja, vi har også, selvom vi nærmest lever af at skrive), og derfor tror vi, at du også kan have glæde af denne infografik, der giver 22 måder til, hvordan man kan skabe godt indhold. Du kan også tage den nemme og i stedet få 6 gode idéer til dit næste blogindlæg. Enjoy!

22 Ways to Create Compelling Content - Infographic
Like this infographic? Get more content marketing tips from Copyblogger.

Læs altid korrektur mere end en gang

K-O-R-R-E-K-T-U-R – så vigtigt! Læs altid, altid, altid korrektur på din tekst, inden du udgiver, uploader eller sender. Det er så ærgerligt, hvis du får sendt en tekst ud med stave- eller tastefejl, for det kan lynhurtigt få din tekst til at virke utroværdig og en anelse uprofessionel.

“Læs korrektur – igen og igen” – sådan prædikede vi i denne uge, da vi besøgte Folkeuniversitetet i Herning og Århus til en snak om kunsten at skrive online (og vi lader det gå stille hen, at en af deltagerne påpegede en tastefejl på netop slidet om korrektur – mindre forseelse). Men tilbage til pointen – kend dine svage punkter og sørg for at være opmærksom på dem, når du skriver. Fx er der mange, der har svært ved sin/hans/hendes, nutids-r eller komma, og så kan det være en god idé at få en anden til at læse din tekst.

Vi har selvfølgelig – for at understøtte vores pointe – fundet en bunke gode eksempler, der viser, hvor vigtig korrektur er. Og husk korrektur handler ikke kun om stavefejl, men også om at du får den rigtige betydning frem i dine tekster…

Korrekturlæsning gone wrong

Billeder venligst lånt fra Sprogpolitiet på Facebook (der generelt poster sjove indlæg om korrekturlæsning, der er gået galt) og @Rasmusito på Twitter. Tak til begge for et godt grin!

Hvordan skriver du en spændende tekst om et kedeligt emne?

Der findes ingen kedelige emner - kun kedelige fortællingerEr du ved at gabe kæberne af led over den tekst, du skal skrive? Og er du bange for at kede din læser ihjel? Bare rolig – der er hjælp forude. Hvordan får du et såkaldt kedeligt emne piftet op og gjort lidt hot? Det er helt simpelt, faktisk – du skal bare stille de rigtige spørgsmål.

Der findes ingen kedelige emner – kun kedelige fortællinger. Okay, selvfølgelig er der nogle emner, der er kedelige for dig, men som tekstforfatter er det dit job at gøre såkaldt kedeligt indhold spændende for de rigtige modtager. Vi kan tage et eksempel som… kuglepenne! Hvad kan man dog skrive om kuglepenne? Og hvordan skriver man overhovedet en spændende tekst om kuglepenne?

Stil de rigtige spørgsmål med hv-ord

Brug de traditionelle hv-ord til at stille de rigtige spørgsmål omkring emnet – i vores tilfælde kuglepenne – inden du går i gang med at skrive.

Hvem opfandt kuglepennen?
Hvad kan man ellers bruge kuglepennen til – udover at skrive/tegne?
Hvornår blev kuglepennen opfundet?
Hvor mange kuglepenne bruger en person i løbet af et helt liv – i gennemsnit?
Hvorfor skriver kuglepenne primært sort eller blåt? Hvorfor ikke lilla eller grøn?
Hvordan fjerner man pletter fra en kuglepen?

Når du bruger hv-ordene som skabelon, kan du hurtigt få stillet nogle uddybende spørgsmål, der lader dig dykke ned i spændende perspektiver af et emne, der synes kedeligt ved første øjekast, men som du med de rigtige spørgsmål, kan gøre ganske spændende.

Stil din modtagers spørgsmål

Et godt tip er at google dét, du skal skrive om. På den måde får du inspiration til dine spørgsmål, og du kan se, hvad andre har efterspurgt. Og husk, at du har en modtager – hvad ville han/hun spørge om? Det kræver selvfølgelig, at du kender din modtager først.

I en hurtig Google-søgning kan vi se, at der er nogle, der har spurgt, hvor man finder den bedste kuglepen, og hvordan man får pletter fra en kuglepen af tøjet. Der dukker også en kuglepen op med indbygget kamera og en side med erotiske billeder tegnet med kuglepen. Resultaterne er mange, og hvis du dykker lidt ned i de store mængder af online materiale, vil du hurtigt finde inspiration til, hvordan du gør din “kedelige” tekst spændende.

Få så stillet de spørgsmål, inden du går i gang med at skrive. På den måde behøver hverken du eller din læser kede sig ihjel. Hvilket spørgsmål ville du stille, hvis du skulle skrive om kuglepenne? ;)